روسیه ۶۰۰ نیروی وظیفه را به جنگ با اوکراین اعزام کرد

یک دادستان نظامی مدعی شد که این نیروهای وظیفه «در اولین فرصت» به روسیه بازگردانده شدند

مسکو اعلام کرده بود در حمله به اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز شد، فقط سربازان و افسران حرفه‌ای می‌جنگند - Mladen ANTONOV / AFP

روسیه که حضور نیروهای وظیفه در جنگ را انکار کرده بود، به اعزام صدها سرباز وظیفه به اوکراین اعتراف کرد.

 ولادیمیر پوتین پیش‌تر مدعی شده بود که روسیه هرگز مردان جوانی را که اخیرا به دلیل کمبود نیرو به ارتش فرا خوانده شدند، برای جنگ به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

مسکو اعلام کرده بود در حمله به اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز شد، فقط سربازان و افسران حرفه‌ای می‌جنگند.

اما در ۹ مارس، یک عضو شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد که روسیه نیروهای وظیفه را برای جنگ به اوکراین می‌فرستد و از یک واحد ۱۰۰ نفره، فقط چهار نفر زنده مانده‌اند.

دو روز پیش از آن، پوتین به زنان روسیه گفته بود که مردان ذخیره جوان و نیروهای وظیفه را به جنگ نخواهد فرستاد.

روز سه‌شنبه آرتور یگیف، دادستان نظامی منطقه غرب روسیه، در جلسه مجلس علیای روسیه گفت که ۶۰۰ نیروی وظیفه «به‌اشتباه» به اوکراین فرستاده‌ شده‌اند.

او افزود که فرایند انضباطی در مورد ۱۲ مقام دولتی که به گفته او مسئول اعزام این نیروهای وظیفه بوده‌اند، آغاز شده و این مقام‌ها ممکن است برکنار شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یگیف همچنین به شورای فدراسیون این کشور گفت که نیروهای وظیفه «در اولین فرصت [به روسیه] بازگشتند».

روسیه انتشار آمار سربازان کشته‌شده خود در جنگ اوکراین را متوقف کرده است اما برآوردها به هزاران نفر می‌رسد.

برخی از انجمن‌های نماینده مادران سربازان روس درباره سربازانی که به‌رغم فقدان آموزش کافی، برای جنگ فراخوانده می‌شوند، نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند. همه کشورهای درگیر در جنگ اوکراین نظام سربازی اجباری دارند و طبق قانون این کشورها، مردان جوان باید به خدمت سربازی بروند.

هم‌زمان، روسیه مدعی شد که در پی بمباران بی‌امان چندهفته‌ای و استقرار نیروهای بیشتر در منطقه، اخیرا بخش‌های گسترده‌ای از شرق اوکراین را اشغال کرده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، می‌گوید نیروهای مسکو ۹۷ درصد منطقه لوهانسک را «آزاد کرده‌اند».

به نظر می‌رسد روسیه عزم خود را جزم کرده تا منطقه دونباس در شرق اوکراین را تصرف کند. این منطقه از لوهانسک و دونتسک تشکیل شده است.

شویگو مدعی است نیروهای روسیه نواحی مسکونی سورودونتسک را تصرف کرده‌اند و برای در اختیار گرفتن منطقه‌ای صنعتی در حومه آن و شهرک‌های نزدیک در حال نبردند.

او افزود نظامیان روسیه تهاجم خود را به شهرک پوپاسنا در حدود ۲۰ مایلی (۳۲ کیلومتری) سورودونتسک معطوف کرده‌اند و خاطرنشان کرد که لیمان وجنوب سورودونتسک و ۱۵ شهرک دیگر در این منطقه را تصرف کرده‌اند.

یکی از مقام‌های اوکراین می‌گوید مسکو در حال اعزام نیروهای کمکی به شرق اوکراین است و هم‌زمان گلوله‌باران توپخانه‌ای روسیه معطوف به از بین بردن خطوط دفاعی اوکراین است.

سرهی هایدای فرماندار لوهانسک اعتراف کرد که نیروهای روسیه حومه صنعتی سورودونتسک را تصرف کرده‌اند؛تصرف کرده‌اند، یکی از دو شهر منطقه لوهانتسک که همچنان در دست اوکراین است.

هایدای به آسوشیتدپرس گفت: «نبردهای خیابانی به شدیدترین وجه ادامه دارد و میزان پیروزی‌ها متفاوت است. وضعیت مدام تغییر می‌کند اما نیروهای اوکراین در حال دفع حملات‌اند.»

مسکو که هزاران نظامی را به اوکراین گسیل کرده است، می‌گوید که درگیر یک «عملیات نظامی ویژه‌» است تا کشور همسایه‌اش را از حالت نظامی در آورد و آن را از شر ملی‌گرایان افراطی که جمعیت روسی‌زبان را تهدید می‌کنند، خلاص کند.

اوکراین و متحدانش ادعاهای روسیه را بهانه‌ای بی‌اساس برای جنگی متجاوزانه و بی‌دلیل می‌خوانند که هزاران نفر را به کشتن داده، شهرها را با خاک یکسان کرده و بیش از شش میلیون نفر را به فرار به خارج کشور وادار کرده است.

گزارش‌های تکمیلی در رویترز و ای‌پی

© The Independent

بیشتر از جهان