وزارت بهداشت مسمومیت غذایی دسته‌جمعی دانشجویان را تایید کرد

مسئولان دانشگاهی پیش از این اصرار داشتند که علت مسمومیت، مسمومیت ویروسی اعلام شود

در هفته گذشته دانشجویان دانشگاه عباسپور نیز در اعتراض به کیفیت بد غذای دانشگاه و مشکلات رفاهی و آموزشی دست به تجمع زدند.- خبرگزاری آنا

هفته اول خرداد در فاصله دو روز و در دو خوابگاه دانشجویی متفاومت دست کم ۸۷ نفر از دانشجویان دچار مسمومیت شده و شبانه به بیمارستان منتقل شدند. اکنون کارشناسان وزارت بهداشت پس از بررسی مسئله، اعلام کرده‌اند که مسمویت ایجاد شده میان دانشجویان، «مسمومیت غذایی» است. پیش از این مسئولین دانشگاهی تاکید داشتند که این مسمومیت‌ها ویروسی بوده و ربطی به غذای خوابگاه‌های دانشجویی نداشته است.

هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان با اعلام این خبر گفت: «در دهه هشتاد نیز مشابه این اتفاق به صورت نقطه‌ای افتاده بود و دانشجویان چند دانشگاه به مسمومیت غذایی دچار شده بودند.»

در آغاز سال تحصیلی جدید گروه‌های مختلف دانشجویی نسبت به کیفیت غذای دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها اعتراض کرده بودند و با نتیجه این آزمایش‌ها ثابت شد که سلامت این غذاها هم با مشکل جدی روبروست.

داداش‌پور در مورد کیفیت غذای دانشجویان گفت: «ما تلاش می‌کنیم کیفیت غذاها را در حد مطلوبی حفظ کنیم، ‌اما دانشگاه‌ها برای اینکه بتوانند برای هماهنگی با پیمانکاران سلف‌های دانشجویی اقدامات لازم را انجام دهند، به یک باره قادر به انجام چنین کاری نخواهند بود. چرا که معمولا پیمانکاران برای یک بازه زمانی طولانی قرارداد می‌بندند و اگر به لحاظ اقتصادی شرایط بدتر شود،‌ پیمانکار سختی‌های زیادی متحمل خواهد بود.»

با این توضیحات رئیس سازمان امور دانشجویان، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده نیز کیفیت غذاها اصلاح نخواهد شد. داداش‌پور در مورد ارتقای کیفیت غذای خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها در ترم جدید گفت: «احساس می‌کنم برای ترم تحصیلی پیش رو و برای مهر ماه، چون فرصت نسبتا طولانی‌تری داریم، امکان انعقاد قراردادهای طولانی مدت وجود دارد و دیگر در بحث غذا مشکلات کمتری به وجود خواهد آمد. تلاش ما این است که شرایطی را برای دانشجویان فراهم کنیم که بتوانند با آرامش تحصیل کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه دوم خرداد، اورژانس تهران خبر از مسمومیت ۴۲ نفر از دانشجویان در خوابگاه دخترانه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نسیبه داد. ظهر همان روز رئیس مرکز اورژانس تهران از افزایش تعداد مسموم‌شدگان به ۴۹ نفر خبر داد و گفت: «بر اساس بررسی‌های جدیدی که صورت گرفت، تا به حال ۴۹ نفر علائم مسمومیت عمومی دارند.»بامداد سه شنبه سوم خرداد هم ۳۸ نفر از دانشجویان خوابگاه شماره ۱ دانشگاه امام صادق دچار مسمومیت غذایی شدند.

مسئولان دانشگاهی پس از این اتفاق تلاش کردند با شانه خالی کردن از مسئولیت‌شان علت این مسمومیت را ویروسی اعلام کنند. پرویز انصاری‌راد، معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نسیبه، در مورد علت مسمومیت دانشجویان این دانشگاه گفت: «علت ایجاد مشکل گوارشی برای این دانشجویان مسمویت غذایی نبود و به غذای خوابگاه ارتباطی نداشت. پزشکان معالج این دانشجویان به ما اعلام کردند که دلیل ایجاد این مسمومیت در دانشجویان ویروس بوده و این ویروس از بعد از عید فطر در کشور شایع شده است.»

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه امام صادق هم علت را مسمومیت ویروسی اعلام کرد و گفت: «خوابگاه‌های دانشگاه امام صادق کنار هم‌اند. اجتماعات دانشجویان ما در کلاس‌ها و در مسجد دانشگاه زیاد است،‌ سرایت ویروس صورت گرفته؛ این مشکل در خوابگاه‌ دختران نبوده است.»

هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم پیش از این در مورد علت این مسمومیت سه عامل احتمالی را معرفی کرده بود و از احتمال مسمومیت غذایی، مسمومیت ویروسی و یا عوامل پشت پرده‌ای گفت که قصد دارند وضعیت دانشگاه‌ها را به سمت تشویش بکشانند.

داداش‌پور گفت: «اتفاقی که طی دو روز اخیر در دو نقطه متفاوت برای دانشجویان پیش آمد، باید به طور دقیق بررسی و علت آن مشخص شود. در این بررسی، حتما مشخص خواهد شد که این اتفاق‌ها ناشی از ویروس‌ یا مسمومیت غذایی‌اند یا عوامل پشت‌پرده‌ای وجود دارند که وضعیت دانشگاه‌ها را به سمت تشویش سوق می‌دهند.»

در هفته گذشته دانشجویان دانشگاه عباسپور نیز در اعتراض به کیفیت بد غذای دانشگاه و مشکلات رفاهی و آموزشی دست به تجمع زدند.