تجمع دانشجویان علامه در اعتراض به حکم هستی امیری

بیانیه دانشجویان: تصمیم ما بر این است کز زندگانی بد بیشتر از مرگ بترسیم

هستی امیری، از فعالان دانشجویی، در دادگاه تجدید‌نظر استان تهران به یک سال حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد‌ـ توییتر

صبح روز سه‌شنبه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به سرکوب دانشگاه و حکم یک سال حبس تعزیری هستی امیری، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی این دانشگاه، دست به اعتراض زدند. دانشجویان در این تجمع که در محوطه دانشگاه علامه برگزار شد، عکس‌هایی از هستی امیری و همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود «جای دانشجو زندان نیست»، «یکی را بزنید، همه را زده‌اید»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و به حکم صادره برای این فعال دانشجویی اعتراض کردند. 

دادگاه تجدیدنظر استان تهران هستی امیری، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و از فعالان دانشجویی این دانشگاه، را به یک سال حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرد.

این فعال دانشجویی را پیش‌تر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و همچنین مجازات تکمیلی ضبط تلفن همراه، منع عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی در فضای مجازی و خارج از آن، منع شرکت در گردهمایی‌هایی دانشجویی (غیر از کلاس‌های درسی اجباری) به‌مدت دو سال محکوم شده بود، این حکم را دادگاه تجدید‌نظر عینا تایید کرده است.

دانشجویان معترض به حکم هستی امیری در بیانیه‌ای که انجمن آزاداندیش منتشر کرد، ضمن اعتراض به سرکوب فعالان دانشجویی و همچنین انتقاد از سکوت و انفعال دانشگاهیان، گفتند: «امروز در شرایطی به سر می‌بریم که اخبار زندانی شدن فرزندان این مرز‌و‌بوم دیگر کسی را شوکه نمی‌کند. حال زندان برای آنان که می‌خواهند در برابر وضع موجود مقاومت نشان دهند، خود تبدیل به بخشی از مقاومت شده‌ است. هستی امیری، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، به جرم فعالیت دانشجویی قانونی، در میان سکوت و انفعال دانشگاهیان علامه، محکوم به تحمل یک‌ سال حبس تعزیری شده است.»

دانشجویان دانشگاه علامه در این بیانیه که در محل تجمع روز سه‌شنبه خوانده شد، نوشتند: «او که همواره نماد مقاومت آزادی‌خواهانه در دانشگاه است و از لزوم برچیده شدن مجازات اعدام و دفاع از حقوق بشر سخن می‌گوید، اکنون در انتظار توقف یک‌ ساله زندگی خود است. گرفتار شدن همکلاسی‌هایمان در راهروهای دادگاه و پشت میله‌های زندان‌ اتفاق جدیدی نیست. مدت طولانی است که هرگونه واکنش مسالمت‌آمیزی به سیاست‌ها و وقایع گوناگون با چیزی جز بگیر‌و‌ببند و تهدید روبه‌رو نبوده است. صدور این احکام سرکوب‌گرایانه در شرایطی که همگان شاهد برخورد خشونت‌آمیز حاکمیت با اعتراضات معیشتی مردم در مناطق مختلف کشور هستیم، گواه این مدعاست که سرکوبگران حتی از دانشگاهِ بی‌رمقِ این روزها نیز واهمه دارند‌.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان در این بیانیه ضمن حمایت از کارگران، معلمان و دیگر صنف‌هایی که در روزهای گذشته به سیاست‌های جمهوری اسلامی و مشکلات معیشتی اعتراض کردند، نوشتند: «امروز بار دیگر نشان دادیم صحن دانشگاه کماکان عرصه مقاومت مدنی و سیاست‌ورزی خشونت‌پرهیز است و دانشجویان به‌عنوان بخشی از مردم دوشادوش معلمان، کارگران، بازنشستگان، کشاورزان و همه آنان که قامتشان خم شده‌ است ایستاده‌اند و همواره اعتراضات خود را در مقابل سیاست‌های اقتصادی افسارگسیخته و تبعیض‌های فرهنگی و اجتماعی به رساترین شکل ممکن‌ فریاد زدند و در همه حال پاسخی جز سرکوب دریافت نکردند.»

فعالان دانشجویی دانشگاه علامه در پایان این بیانیه، اعلام کردند: «حال به تمام کسانی که خیال می‌کردند دو سال فترت از دانشگاه دانشجویان را از میدان مقاومت مدنی دور خواهد کرد، اعلام می‌کنیم بار دیگر به دانشگاه برگشتیم و دانشگاه همچنان زنده است و با صدای بلند فریاد می‌زنیم تصمیم ما بر این است کز زندگانی بد بیشتر از مرگ بترسیم.»

نیروهای امنیتی در ۱۳ دی ۱۴۰۰ وارد منزل هستی امیری شدند و به‌دلیل حضور نداشتن این فعال دانشجویی در خانه، شفاهی به خانواده او اعلام کرده بودند که او باید در ۱۸ دی به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کند.

به گزارش هرانا، در جلسه تفهیم اتهام‌ هستی امیری، اتهام‌هایی از جمله «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مطرح شد و او با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

امیر رئیسیان، وکیل امیری، پیش‌تر گفته بود این محکومیت در ارتباط با پرونده‌ای است که سال گذشته پس از انتشار تصویری از این فعال دانشجویی در روز جهانی زن (۸ مارس) گشوده شد، ولی مسکوت باقی مانده بود. رئیسیان در مورد مصادیق اتهام‌های این دانشجو به فعالیت‌های او در حوزه‌ زنان در دانشگاه و همچنین مواضع این دانشجوی حقوق در فضای مجازی در زمینه حق حیات و مجازات اعدام اشاره کرد.

این فعال دانشجویی مدتی بعد از اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت» تبرئه شد و شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران حکم حبس و منع شرکت او در گردهمایی‌های دانشجویی را صادر کرد.