زن آمریکایی به فرماندهی گردان زنان داعش در سوریه اعتراف کرد

الیسون فلوک-ارکن، تحصیل‌کرده دانشگاه کانزاس در رشته زیست‌شناسی، به دین اسلام گروید و حدود سال ۲۰۱۲ و برای پیوستن به جهاد راهی سوریه شد

الیسون فلوک-ارکن قبل از آن که به سوریه برود در لیبی، ترکیه، و مصر با گروه تروریستی انصارالشریعه همکاری کرده بود- Alexandria Virginia Sheriff's Office / AFP

یک زن آمریکایی عضو داعش، در دادگاهی در ایالت ویرجینیای آمریکا پذیرفت که در حمایت از این گروه تروریستی نقش داشته و به آن کمک کرده است.

الیسون الیزابت فلوک-ارکن، زن آمریکایی ۴۲ ساله و اهل ایالت تنسی، روز سه‌شنبه هفتم ژوئن در دادگاه حضور یافت.

او در تشکیل، آموزش و مدیریت یک گردان ویژه زنان در سوریه نقش محوری ایفا کرده است و در دادگاه پذیرفت که به بیش از ۱۰۰ عضو این گردان متشکل از زنان و کودکان، آموزش داده است.

الیسون فلوک-ارکن، تحصیل‌کرده دانشگاه کانزاس در رشته زیست‌شناسی، به دین اسلام گروید و حدود سال ۲۰۱۲ و برای پیوستن به جهاد راهی سوریه شد و آنقدر در این مسیر پیش رفت که به فرماندهی گردانی از جنگجویان زن رسید.

او قبل از آن که به سوریه برود در لیبی، ترکیه، و مصر با گروه تروریستی انصارالشریعه همکاری کرده بود. او با همسر دوم خود که رهبر گروهی از تک‌تیراندازهای داعش در سوریه بود و در یک حمله هوایی در سال ۲۰۱۶ کشته شد، به سوریه رفته بود.

فلوک-ارکن در شهر رقه سوریه گروهی متشکل از ۱۰۰ زن و دختر داعشی را هدایت می‌کرد که شماری از آنان در آن زمان ده ساله بودند و دختر خود او نیز در این گردان بود. نیویورک‌تایمز نوشته است که دختر او در سال ۲۰۱۷ به کانزاس بازگشت و خودش با امید به این که در راه دفاع از خلافه اسلامی کشته شود در سوریه ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های خبری، فلوک-ارکن به آنان نحوه استفاده از سلاح ای‌کی-۴۷ ، نارنجک و همچنین کمربندهای انتحاری را آموزش داده است. او در دادگاه گفت که نمی‌دانست برخی از افراد گروه کودک هستند، و تصریح کرد: «ما عمدا به دختر بچه‌ها آموزش نمی‌دادیم.»

به گفته دادستان، ممکن است برخی از این زنان در دادگاه شهادت دهند و افزود که آنان «به دلیل اقدامات فلوک-ارکن» دچار وحشت‌های روحی طولانی‌مدت شده‌اند.

چنان که فلوک-ارکن اعتراف کرده است، او در سال ۲۰۱۲ به همسرش در تحلیل اسناد آمریکایی مربوط به ۱۱ سپتامبر، که از کنسولگری آمریکا در بنغازی در لیبی سرقت کرده بود، کمک کرده است. در حمله سال ۲۰۱۲ به مرکز دیپلماتیک آمریکا در بنغازی کریستوفر استیونس، سفیر آمریکا در لیبی و سه‌ آمریکایی دیگر کشته شدند. فلوک-ارکن و شوهرش در آن زمان ساکن بنغازی بودند و اسناد فوق را به گروه تروریستی انصارالشریعه تحویل دادند.

او در دوره همکاری با داعش، درباره نقشه حملات تروریستی در خاک آمریکا، از جمله قرار دادن یک اتومبیل مملو از مواد منفجره در زیرزمین یک مرکز خرید همفکری کرده است.

او در سوریه بازداشت شد و در ماه ژانویه به ایالات متحده آمریکا مسترد شد تا به اتهام کمک و اطلاع‌رسانی و ارائه منابع به داعش محاکمه شود.

او ممکن است حکم حبس حداکثر ۲۰ ساله دریافت کند و قرار است حکم او در ماه اکتبر به اجرا گذاشته شود.