زن آمریکایی متهم به فرماندهی «گردان زنان داعش» محاکمه می‌شود

به گفته شاهدان، او استفاده از اسلحه‌ کلاشنیکف، نارنجک و جلیقه انتحاری را به زنان و کودکان آموزش می‌داد

الیسون فلوک-اکرن پیش‌تر در ایالت کانزاس آمریکا ساکن بود- تصویر مربوط به سال ۲۰۱۰ از وبلاگ خانوادگی فلوک-اکرن 4kansaskids.blogspot

زنی آمریکایی که ظاهرا در سال‌های گذشته به گروه تروریستی داعش پیوسته و رهبری یک گردان تماما زنانه این شبه‌نظامیان را در سوریه برعهده داشته است، به اتهام همدستی و حمایت مادی از این سازمان تروریستی خارجی (داعش) به‌زودی در یک دادگاه فدرال ایالات متحده محاکمه می‌شود.   

براساس بیانیه وزارت دادگستری ایالات متحده که روز شنبه، نهم بهمن‌ماه، منتشر شد، یک شکایت جنایی که سال ۲۰۱۹ در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای ناحیه شرقی ویرجینیا ثبت و به‌تازگی علنی شده، الیسون فلوک-اِکرن، شهروند آمریکایی ۴۲ساله، را به‌دلیل سازماندهی و رهبری یک گردان نظامی کاملا زنانه برای گروه «دولت اسلامی» (داعش)، به همدستی و حمایت مادی از یک سازمان تروریستی خارجی متهم کرده است.

الیسون فلوک-اکرن که براساس دادخواست به دست‌کم پنج نام مستعار مانند «ام‌ محمد الامریکی» و «ام جبریل» نیز خوانده می‌شود، پیش‌تر در سوریه دستگیر شده بود. او روز جمعه به بازداشتگاه اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در ناحیه شرقی ویرجینیا منتقل شده و قرار است نخستین جلسه محاکمه‌اش، روز دوشنبه ساعت ۱۴:۰۰ در دادگاه فدرال شهر الکساندریا برگزار شود.

در بیانیه آمده است این زن که پیش‌تر در ایالت کانزاس ساکن بود، چند سال قبل با هدف پیوستن به داعش و حمایت از تروریسم به سوریه رفته و از زمان خروج از ایالات متحده، دست‌کم از سال ۲۰۱۴، در فعالیت‌های تروریستی برای گروه داعش دخیل بوده است. 

براساس بیانیه وزارت دادگستری، مشاهدات عینی دست‌کم شش فرد جداگانه درمورد «اقدام‌های تروریستی که  فلوک-اکرن به ارتکاب آن‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ متهم شده»، در دادخواست ثبت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازجمله اقدام‌های او، می‌توان به برنامه‌ریزی و جذب نیروهای عملیاتی برای حمله‌ به یک محوطه دانشگاهی در داخل ایالات متحده اشاره کرد که البته درنهایت به اجرا درنیامد. او همچنین به یک شاهد پرونده از قصدش برای ترتیب دادن حمله‌ای ویرانگر به مرکز خریدی در ایالات متحده با استفاده از یک خودروی بمب‌گذاری‌شده گفته بود. 

الیسون فلوک-اکرن همچنین به‌عنوان رهبر انتصابی و سازمان‌دهنده یک گردان نظامی داعش موسوم به «خطیبه نصیبه»، استفاده از اسلحه‌ کلاشنیکف، نارنجک و جلیقه انتحاری را به زنان آموزش می‌داد. براساس مستندات دادخواست، او به‌عنوان رهبر گردان، زنان را برای دفاع از خود در طول محاصره رقه در سوریه در سال  ۲۰۱۷ آماده می‌کرد.

علاوه‌بر این، گفته می‌شود فلوک-اکرن به داعش و اعضای آن، خدماتی ارائه می‌کرد که شامل ترتیب‌دادن محل اسکان، ترجمه سخنرانی‌های رهبران داعش و آموزش دکترین و جهان‌بینی افراطی آن‌ها بود. او همچنین به کودکان نیز استفاده از اسلحه، نارنجک و کمربند انتحاری را آموزش می‌داد.   

اگر الیسون فلوک-اکرن در دادگاه مجرم شناخته شود، با مجازات حداکثر ۲۰ سال زندان روبه‌رو خواهد شد. 

براساس پژوهش محققان در «برنامه افراط‌گرایی دانشگاه جورج واشینگتن»، از میان افرادی که در ایالات متحده به حمایت از گزوه داعش متهم شده‌اند، تنها حدود ۱۰درصدشان زن بوده‌اند. پرونده الیسون فلوک-اکرن نخستین‌ موردی است که فردی متهم به داشتن چنین جایگاه قدرتمندی در گروه تروریستی داعش، در ایالات متحده محاکمه می‌شود.

بیشتر از جهان