ایران خودروهای نظامی دولت پیشین افغانستان را به طالبان تحویل داد

این خودروها و سلاح‌ها را نظامیان دولت پیشین در جریان سقوط شهرهای افغانستان به ایران برده بودند

در جریان سقوط شهرها و پایتخت افغانستان، شمار زیادی از سلاح‌ها، خودروها، هلی‌کوپترها و هواپیماهای نظامی به کشورهای همسایه افغانستان منتقل شدند-عکس:خبرگزاری باختر

خبرگزاری باختر، رسانه وابسته به طالبان، روز چهار‌شنبه، ۱۸ خرداد، گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران شماری از خودروهای زرهی نظامی و غیرنظامی و نیز بخشی از تسلیحات نظامی را که هنگام فروپاشی دولت پیشین افغانستان به خاک این کشور منتقل شده بود، به طالبان تحویل داد.

از تعداد این خودروها و سلاح‌های تحویلی ارقام دقیقی منتشر نشده، اما در عکس‌ها و ویدیوهایی منتشرشده دیده می‌شود که شماری از خودروهای زرهی مانند هاموی هم به طالبان پس داده شده‌اند. در یکی از عکس‌ها، یک خودرو باری نظامی دیده می‌شود که پر از سلاح‌هایی مانند کلاشنیکف و پی‌کا است. این سلاح‌ها و خودروهای نظامی در ماه‌های ژوییه و اوت ۲۰۲۱ و در جریان سقوط مرکز شهرستان‌ها و شهرهای جنوب افغانستان به ایران منتقل شدند.

طالبان شهر مرزی اسلام قلعه در هرات را روز ۸ ژوییه ساقط کرد و ده‌ها نیروی نظامی دولت پیشین افغانستان با خودروهای نظامی و تسلیحات در اختیار خود به خاک ایران پناه بردند. این خودروها و تجهیزات تاکنون در اختیار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بودند و پس از درخواست‌های مکرر طالبان، به این گروه تحویل داده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری باختر در همین رابطه نوشت: «با تلاش‌های پیاپی مسئولان امارت اسلامی، شمار زیادی از خودروها و مقداری سلاح و مهمات که پس از پیروزی امارت اسلامی به ایران انتقال داده شده بود، شب گذشته از طریق بندر اسلام قلعه، دوباره به کشور منتقل و به مسئولان محلی امارت امارت اسلامی تحویل شد.»

شمار زیادی از نیروهای نظامی دولت پیشین در ماه‌های ژوییه و اوت ۲۰۲۱ و در جریان سقوط مرکز شهرستان‌ها و شهرهای افغانستان به دست طالبان، به دلیل قطع ارتباطشان با مرکز فرماندهی ارتش و همچنین نرسیدن کمک برای دفع حملات طالبان، به شهرهای همجوار مرز در تاجیکستان، ازبکستان و ایران پناه بردند.

در روز ۱۵ اوت و پس از سقوط کابل هم شماری از خلبان‌های نیروی هوایی با حدود ۶۰ فروند هلی‌کوپتر و هواپیمای نظامی به تاجیکستان و ازبکستان پناه بردند. این خلبان‌ها که از ترس افتادن به دست طالبان افغانستان را ترک کردند، بدنه اصلی نیروی هوایی این کشور را نیز با خود به خارج از افغانستان منتقل کردند.

مقام‌های طالبان از جمله ملا یعقوب، وزیر دفاع این گروه، بارها از دولت‌های تاجیکستان و ازبکستان خواست که هلی‌کوپترها و هواپیماهای ارتش دولت پیشین را به این گروه پس بدهند، اما تاجیکستان و ازبکستان تاکنون از این اقدام خودداری کرده‌اند.  

عصمت‌الله یرگاشف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در امور افغانستان، اواخر آوریل در یک مصاحبه گفت که دولت ازبکستان تصمیم ندارد هلی‌کوپترهای ارتش پیشین افغانستان را به طالبان بدهد. به گفته نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در امور افغانستان، آمریکا ارتش دولت پیشین افغانستان را تجهیز می‌کرد و هلی‌کوپترها نیز به آمریکا تعلق دارند.

تاجیکستان تاکنون علنا در مورد تصمیم خود در مورد هلی‌کوپترها و هواپیماهای نظامی ارتش دولت پیشین افغانستان اظهار نظر نکرده است؛ اما یک خلبان دولت پیشین افغانستان که روز ۱۵ اوت ۲۰۲۱، یک هواپیمای نظامی را به تاجیکستان منتقل کرده بود، به ایندیپندنت فارسی گفت که معتقد است تاجیکستان هرگز این هواپیماها و هلی‌کوپترها را به طالبان نمی‌دهد.

 به گفته این خلبان که به شرط محفوظ ماندن نامش، صحبت کرد، دولت تاجیکستان با ارتش آمریکا در تماس است و هلی‌کوپترها و هواپیماهای منتقل‌شده به این کشور را متعلق به ارتش آمریکا می‌داند.