خلبان‌های افغان در تاجیکستان: بدون خوراک سالم، برق و اینترنت

خلبان‌ها از پیگیری نشدن پرونده‌های پناهندگی‌شان از سوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نگرانند

روز پانزدهم اوت و همزمان با ورود طالبان به شهر کابل، صدها خلبان و افسر نیروی هوایی دولت پیشین افغانستان، با هلیکوپترهای خود از فرودگاه نظامی کابل به سمت کشورهای همسایه افغانستان، از جمله تاجیکستان و ازبکستان پرواز کردند-ROMEO GACAD / AFP

خلبان‌های افغان که در یک آسایشگاه در حومه شهر دوشنبه به‌سر می‌برند، از پیگیری نشدن پرونده‌های پناهندگی‌شان از سوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا و نبود امکانات لازم در محل اقامت‌شان ابراز نگرانی می‌کنند.

یکی از این خلبان‌ها که می‌خواهد از او نام برده نشود، در گفت‌وگویی با ایندیپندنت فارسی می‌گوید که مسئولان دولت تاجیکستان و سفارت آمریکا در دوشنبه، به درخواست‌های مکرر آنان برای ارائه خدمات ابتدایی به آنان توجه نمی‌کنند. او می‌گوید که از میان ۱۴۳ تن که در آن آسایشگاه سکونت دارند، دو تن زن و بقیه مرد هستند. یکی از آن زنان باردار است و به دلیل دسترسی نداشتن به بیمارستان، وضعیت سلامتی‌اش نگران کننده است. به گفته این خلبان، او و همراهانش شب‌ها از دسترسی به اینترنت و برق محروم هستند و برخی از روزها به بهانه تماس با اعضای خانواده، می‌توانند به صورت محدود به گوشی موبایل و اینترنت دسترسی یابند.

او در ادامه می‌گوید که برخلاف ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته است به وضعیت خلبان‌های افغان در تاجیکستان رسیدگی شده است، هیچ کاری در این زمینه انجام نگرفته است. به گفته او، در مدتی نزدیک به سه ماه، فقط یک بار افرادی به نمایندگی از سفارت آمریکا در دوشنبه به محل اقامت آنان رفته‌اند و سپس بی‌توجه به نیازهای آنان، دیگر با آن‌ها تماس نگرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه ۶ اکتبر سال جاری، خبرگزاری رویترز گزارشی منتشر کرد که در آن به نقل از جان کربی، سخن‌گوی پنتاگون، آمده بود که وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا به صورت مشترک، گزینه‌های مناسب را برای حمایت از خلبان‌های افغان که در تاجیکستان هستند، در نظر خواهند گرفت. کربی به رویترز گفته بود: «ما مدیون این افراد شجاع و خانواده‌های آن‌ها هستیم، و آنچه در توان داریم، برای کمک به آن‌ها و اسکان مجددشان انجام می‌دهیم.»

روز پانزدهم اوت و همزمان با ورود طالبان به شهر کابل، صدها خلبان و افسر نیروی هوایی دولت پیشین افغانستان، با هلیکوپترهای خود از فرودگاه نظامی کابل به سمت کشورهای همسایه افغانستان، از جمله تاجیکستان و ازبکستان پرواز کردند. از آن میان، ۱۷ هلیکوپتر  که حامل۵۰ خلبان و افسر نیروی هوایی بودند، وارد تاجیکستان شدند و ۴۶ هلیکوپتر با ۵۸۵  خلبان و افسران نیروی هوایی، در شهر ترمذ ازبکستان فرود آمدند. شماری از خلبان‌های افغان که در آن شهر به‌ سر می‌بردند، روز ۱۳ سپتامبر به قطر منتقل شدند و گفته شده است که تلاش برای انتقال شمار دیگری از آنان نیز که هنوز در ترمذ هستند، جریان دارد.

با این حال، بی‌توجهی به وضعیت خلبان‌هایی که در تاجیکستان فرود آمده بودند، به افزایش نگرانی آنان نسبت به بدتر شدن شرایط زندگی خود و خانواده‌هاشان انجامیده است. خلبانی که به شرط محفوظ ماندن نامش، از محل اقامت خلبان‌های افغان در حومه دوشنبه با ایندیپندنت فارسی صحبت کرد، گفت: «این‌جا هوا سرد شده است، ما شب‌ها با کفش و کلاه‌ می‌خوابیم تا اندکی گرم باشیم. به غذای درست و مناسب دسترسی نداریم. خانواده‌های ما در افغانستان در معرض تهدید هستند و کسی به ما توجه نمی‌کند.»

تاکنون مقامات دولت تاجیکستان و سفارت دولت پیشین افغانستان در تاجیکستان، در مورد وضعیت و سرنوشت خلبان‌های افغان در آن کشور توضیحی نداده‌اند.