خلبان‌های افغان ازبکستان را به مقصد امارات متحده عربی ترک کردند

یک خلبان به رسانه‌ها گفته بود که در صورت تحویل دادن آن‌ها به طالبان، این گروه آنان را بی‌درنگ به قتل خواهند رساند

خلبان‌های افغان در روزهای پایانی سقوط افغانستان به دست طالبان، با هواپیماهای خود به ازبکستان فرار کردند - AFP

خلبان‌های افغان که پیش از سقوط کابل از افغانستان فرار کرده و به ازبکستان پناه برده بودند، از این کشور به امارات متحده عربی منتقل شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های آمریکا و ازبکستان به توافق رسیدند تا خلبان‌های افغان را که همراه با خانواده‌هایشان با هواپیماهای خود از افغانستان فرار کرده بودند، به پایگاهی در امارات متحده منتقل کنند.

این خلبان‌ها در روزهای پایانی سقوط افغانستان به دست طالبان، با هواپیماهای خود به ازبکستان فرار کردند. یک هواپیمای نظامی افغانستان هم در خاک ازبکستان سقوط  کرد. با این حال هنوز مشخص نیست که در مورد ۴۶ هواپیمای ارتش افغانستان که در خاک ازبکستان زمینگیر شده‌اند، چه تصمیمی گرفته خواهد شد. این هواپیماها هواپیماهای جنگی آ-۲۹ و هلی‌کوپترهای بلک هاک و یواچ-۶۰اند.

پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که از نگرانی خلبان‌های افغان بابت تسلیم کردن آن‌ها به طالبان خبر می‌داد. یک خلبان به رسانه‌ها گفته بود که در صورت تحویل دادن آن‌ها به طالبان، این گروه آنان را بی‌درنگ به قتل خواهند رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازبکستان از چندی پیش به این سو زیر فشار طالبان بود تا خلبان‌های افغان و هواپیماهایشان را به این گروه تسلیم کند. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به نگرانی از احتمال به قتل رسیدن خلبان‌های افغان، آمریکا تصمیم گرفته است آنان را نیز مانند بقیه افراد در خطر در افغانستان به غرب منتقل کند.

هرچند نیروی هوایی افغانستان تجهیزات فوق‌العاده‌ای نداشت، با همین امکانات موجود هم در جنگ‌های افغانستان‌ بیشترین نقش را بازی کرد. خلبانان این نیرو در دوران جنگ طالبان با دولت، بیشترین تلفات را به این گروه وارد کردند. گفته می‌شود طالبان بیش از همه از هواپیماهای شکاری و هواپیماهای بدون‌سرنشین هراس داشتند؛ زیرا این هواپیماها تغییر وضعیت در جبهه‌های جنگ را باعث می‌شدند.

نیروی هوایی افغانستان تا قبل از سقوط به دست طالبان، ۱۳۷ فروند هواپیما داشت که هواپیماهای جنگی آ-۲۹، هلی‌کوپترهای بلک‌هاک و یواچ-۶۰ و تعدادی هم هواپیمای باری را شامل می‌شد. با سقوط افغانستان، خلبان‌های افغان از ترس انتقام‌جویی طالبان با ۴۶ فروند هواپیما به ازبکستان گریختند و تمامی این هواپیماها را به فرودگاه نظامی ترمذ در نزدیکی مرز ازبکستان با افغانستان منتقل کردند.