رجب و گل‌اندام، زوجی از قوم هزاره و پشتون، در زندان طالبان شکنجه می‌شوند

رجب ابراهیمی و گل‌اندام ۱۵ سال قبل در استان بلخ، باهم ازدواج کردند و اکنون چهار فرزند دارند

رجب و گل‌اندام با چهار کودکشان و خاله کهنسال گل‌اندام در حوزه ۵ امنیتی شهر کابل در حبس‌اند-ایندیپندنت فارسی

رجب ابراهیمی، ۵۰ ساله، و گل‌اندام، ۴۰ ساله، که ۱۵ سال قبل باهم ازدواج کرده‌اند، روز جمعه، ۱۳ خرداد، در حالی که تلاش داشتند به پاکستان بروند، در کابل بازداشت شدند و اینک در زندان طالبان زیر شکنجه‌اند.

رجب ابراهیمی از قوم هزاره و شیعه و گل‌اندام‌ از قوم پشتون و حنفی‌مذهب است. این دو که اکنون چهار فرزند دارند، از ساکنان روستای النگ در شهرستان دولت‌آباد استان بلخ‌اند. نزدیکان این زوج به ایندیپندنت فارسی گفتند که آنان ۱۵ سال قبل، با وجود تفاوت‌های قومی و مذهبی، پس از تلاش و مبارزه فراوان، باهم ازدواج کردند اما در این مدت، بستگان و برادران گل‌اندام، همواره آن‌ها را تهدید می‌کردند. در حدود سال ۲۰۰۶، در پی اقدام برادران گل‌اندام، کار آن‌ها به دادگاه کشید و گل‌اندام و رجب هر دو زندانی شدند. به گفته این منبع، دادگاه دولت وقت افغانستان پس از حدود دو سال، پرونده را به نفع رجب و گل‌اندام خاتمه داد و هر دو از زندان آزاد شدند؛ اما برادران گل‌اندام از تعقیب و آزار این زوج دست برنداشتند.

به گفته این منابع، با فروپاشی دولت پیشین افغانستان و سلطه طالبان بر افغانستان، رجب ابراهیمی و گل‌اندام، خانه خود در مزارشریف را ترک کردند و برای فرار از دست برادران گل‌اندام، به کابل رفتند. این زوج در ۹ ماه گذشته، پنهانی در کابل زندگی می‌کردند و بارها تلاش کردند به خارج از افغانستان بروند؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن اسناد سفر، موفق نشدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه که در دولت پیشین افغانستان، شاهد پرونده قضایی رجب و گل‌اندام بود، به شرط محفوظ ماندن نامش، گفت که برادران گل‌اندام پس از فروپاشی دولت پیشین، به دلیل داشتن ارتباطاتی با فرماندهان طالبان، تلاش کردند این زوج را بازداشت کنند؛ اما رجب و گل‌اندام در این مدت مخفیانه در کابل زندگی می‌کردند.

این منبع که تا عصر روز شنبه با گل‌اندام در تماس بود، گفت: «طالبان روز جمعه، رجب و گل‌اندام و چهار فرزندشان و خاله گل‌اندام را در ناحیه سرای شمالی شهر کابل، در حالی که تلاش داشتند به جلال‌آباد و از آنجا به پاکستان بروند، بازداشت کردند.»

براساس اطلاعات این منبع، رجب و گل‌اندام را ابتدا به حوزه ۳ امنیتی شهر کابل بردند و سپس به حوزه ۵ امنیتی منتقل کردند. این زوج اکنون در داخل حوزه ۵ امنیتی زندانی و به‌شدت تحت شکنجه‌اند. بر اساس ویدیویی که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، گل‌اندام، چهار فرزند و خاله‌اش که زنی کهنسال است، در یک زیرزمین تاریک که ظاهرا انباری است، حبس شده‌اند. در ویدیو دیده می‌شود که کودکان گل‌اندام از وحشت گریه می‌کنند و گل‌اندام نیز می‌گوید که شوهرش به‌شدت شکنجه می‌شود.

این منبع افزود که برای آزادی گل‌اندام و رجب ابراهیمی تلاش‌های فراوانی کرده و از جمله با دفتر هیئت سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما) تماس گرفته است، اما مسئولان یوناما گفتند که به طالبان و زندان‌های این گروه دسترسی ندارند.

یکی از نزدیکان رجب ابراهیمی هم گفت که فرمانده طالبان که مسئول تعقیب و بازداشت این زوج بود، به آنان گفته که ازدواج رجب و گل‌اندام به دلیل تفاوت مذهبی و قومی، خلاف شریعت است و کودکان آنان نیز «حرام‌زاده»اند. این فرمانده طالبان تهدید کرد که این زوج را تیرباران می‌کند. این فرمانده طالبان تصمیم دادگاه دولت پیشین افغانستان در مورد این زوج را «باطل» خواند و ادعا کرد که اکنون حکم شریعت در مورد آنان اجرا خواهد شد.

بر اساس گفته‌های منابع، گل‌اندام، رجب، خاله گل‌اندام و چهار کودک آنان تا صبح دوشنبه، ۱۶ خرداد، همچنان در حوزه ۵ امنیتی شهر کابل نزد طالبان محبوس‌اند و گل‌اندام و رجب به صورت مداوم شکنجه می‌شوند.

هیچ یک از نزدیکان و اعضای خانواده رجب ابراهیمی به او و فرزندانش دسترسی ندارند؛ اما برادران گل‌اندام و نیز مردی که ادعا می‌کند ۱۵ سال قبل نامزد گل‌اندام بوده است، از مزارشریف به کابل رفته‌ و با فرماندهان طالبان و مسئول حوزه ۵ امنیتی کابل ملاقات کرده‌اند.