جوزپ بورل: احتمال رسیدن به توافق و بازگشت به برجام در حال کاهش است

علی خامنه‌ای در سخنرانی امروزش هیچ سخنی از برجام بر زبان نیاورد

مذاکرات احیای برجام که پیش از آغاز سال جدید شمسی متوقف شده است.- Emmanuel DUNAND / AFP

احتمال تحقق توافق هسته‌ای روز به روز کمتر می‌شود، اینگونه که از خبرها بر می‌آید مشتاق‌ترین طرف مذاکرات، اروپایی‌ها هستند. آمریکا هم پس از مخالفت با حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی از پیگیری برجام کمی عقب نشست.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز شنبه، ۱۴ هرداد، در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر خارجه ایران گفت که احتمال بازگشت به برجام و رسیدن به توافق کاهش یافته است.

او در این توییت نوشت: «بار دیگر با امیرعبداللهیان صحبت کردم. احتمال رسیدن به توافق و بازگشت به برجام در حال کاهش است. اما ما هنوز می‌توانیم با تلاش بیشتر این کار را انجام دهیم.»

بورل پیش از این نیز در مورد عواقب به عقب افتادن برجام صحبت کرده بود. بورل گفته بود: «هر چه بیشتر منتظر بمانیم، نتیجه گیری از مذاکرات دشوارتر می‌شود.»

مذاکرات احیای برجام که به صورت غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و با حضور سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان و دو قدرت دیگر شورای امنیت یعنی چین و روسیه انجام می‌شد، پیش از آغاز سال جدید شمسی متوقف شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی روز شنبه در مراسم سالگرد مرگ روح‌الله خمینی هیچ سخنی از برجام، مذاکرات و تعامل با کشورهای دیگر به زبان نیاورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلاف بر سر باقی ماندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی آمریکا باعث توقف در مذاکرات در ماه‌های اخیر شده است. ایران خواهان حذف سپاه از این گروه است و ایالات متحده می‌گوید این درخواست ربطی به توافق هسته‌ای برجام ندارد.

علی خامنه‌ای‌ آخرین بار در مورد مذاکرات برجام در فروردین ماه صحبت کرده بود. خامنه‌ای در سخنانی در جمع مسوولان حکومت ایران، از آن چه که مقاومت هیئت مذاکره‌کننده در برابر زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکا نام برد، ابراز خرسندی کرد.

او با متهم کردن آمریکا به بدعهدی در خروج از برجام، دولت این کشور را متهم کرد که احساس درماندگی و بن‌بست می‌کند و گفت: «این که آمریکایی‌های مغرور صریحا اعتراف می‌کنند که فشار حداکثری علیه ایران شکست خفت‌بار خورده، موضوع بسیار مهمی است که نباید فراموش شود.»

شاید مهم‌ترین بخش سخنان علی خامنه‌ای در فروردین امسال در مورد برجام این بود که گفت: «مسئولان مطلقا معطل مسئله هسته‌ای نشوند و بر اساس واقعیات کشور به برنامه‌ریزی و اقدام برای حل مشکلات بپردازند.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها دیگر در اولویت جمهوری اسلامی قرار ندارد.

مذاکرات احیای برجام فروردین ۱۴۰۰ شروع شده بود اما با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی به مدت پنج ماه متوقف شد. علی خامنه‌ای از پیش نویس توافقی که در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به دست آمده بود، در آخرین دیدار با هیئت دولت آقای روحانی به تندی انتقاد کرده و آن پیش نویس را غیرقابل قبول خوانده بود. از آن روز تاکنون مذاکرات برجام به بن بست خورده است و تاکنون جز چند جلسه مذاکره و توقف آن چیزی عاید جمهوری اسلامی نشده است.