زنان دو چرخه‌سوار افغانستان امسال در سوئیس باهم رقابت می‌کنند

زنان در داخل افغانستان، از هرنوع ورزش محروم‌اند

این مسابقات در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲ در دو گروه بزرگسالان و زیر ۲۳ سال برگزار می‌شود- FABRICE COFFRINI/ AFP

اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری به‌تازگی اعلام کرد که کشور سوئیس، امسال میزبان مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری زنان افغانستان است.

رویترز، روز جمعه ۱۳ خرداد (۳ ژوئن) به نقل از اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری گزارش داد که در این مسابقات، ۵۰ دختر دو‌چرخه‌سوار افغانستانی که پس از تسلط طالبان از این کشور فرار کرده‌اند، باهم رقابت خواهند کرد.

رویترز نوشت که این مسابقات در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲ در دو گروه بزرگسالان و کمتر از ۲۳ سال برگزار می‌شود و دوچرخه‌سواران فاصله ۲۸.۵ کیلومتر را رکاب خواهند زد.

دیوید لاپارتین، رئیس اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری، در مورد این مسابقات به رویترز گفت آنان این اقدام را برای حمایت از فدراسیون دوچرخه‌سواری افغانستان که در حاکمیت طالبان نمی‌تواند فعالیت کند، انجام داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد برای اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری بسیار مهم است که به تمام اعضای خانواده دوچرخه‌سواری جهان که از آزادی، زندگی، تلاش و رویاهای خود محروم شده‌اند، کمک کند.

اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری در حالی از برگزاری مسابقات دوچرخه‌سواری زنان افغانستان در سوئیس خبر می‌دهد و بر حمایت از دوچرخه‌سواران تاکید می‌کند که پس از سقوط دولت پیشین افغانستان به دست طالبان و به قدرت رسیدن دوباره این گروه، دختران در افغانستان از هرگونه فعالیت اجتماعی و ورزشی محروم شده‌اند. دستورهای سخت‌گیرانه طالبان باعث شد که تیم دختران دو‌چرخه‌سوار افغانستان‌، از کشور خارج شوند. آنان اکنون تلاش می‌کنند به ورزش ادامه دهند و به رویایی که دارند دست یابند.

در حاکمیت نخست طالبان در افغانستان (۲۰۰۱-۱۹۹۶) نیز مخالفت با ورزش زنان وجود داشت و تا پایان حکومت این گروه، هیچ زن و دختر افغان اجازه نداشت که ورزش کند یا آزادانه بیرون از خانه برود. اکنون که این گروه بار دیگر قدرت را در افغانستان تصاحب کرده‌اند، زنان و دختران از ورزش، آموزش و فعالیت‌های خارج از خانه محروم شده‌اند. در بیش از ۹ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، این گروه، چندین فرمان محدودکننده علیه کار و زندگی زنان صادر کرده‌اند؛ هرچند این فرمان‌ها باعث خشم و نگرانی مردم افغانستان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر شده است، اما طالبان از اقدام‌هایشان با عنوان قوانین شریعت دفاع می‌کنند.

بیشتر از ورزش