دوچرخه سواری بانوان سودانی به هدف سنت شکنی در جامعه

روشنفکران و نهاد های مدنی، این حرکت جسورانه را مورد تأیید قرار دادند

سودان- عکس از ایندیپندنت عربی

پس از پیروزی انقلاب مردمی سودان و نقش چشمگیر زنان و فعالان اجتماعی در اعتراضات مردمی علیه رژیم عمر البشیر، جامعه سودان اکنون عملا در حال حرکت به سوی تحولات بزرگ اجتماعی می باشد. سودان به زودی شاهد گسترش عرصه آزادی زنان و رفع محدودیت های اجتماعی خواهد بود که در گذشته به عنوان سنت های پذیرفته شده بر جامعه سودان تحمیل شده بود.

فعالان اجتماعی تلاش دارند با تشویق زنان و نوجوانان سودانی به افزایش سهم گیری در فعالیت های اجتماعی، سنت شکنی را در جامعه سودان نهادینه کنند. شاید اقدام ایناس مزمل، یکی از فعالان اجتماعی که اخیرا گروهی از دختران را به دوچرخه سواری در خرطوم، پایتخت سودان فرا خواند، نخستین گام در راستای تقویت حضور زنان در جامعه باشد، زیرا دوچرخه سواری برای زنان تا هنوز در جامعه سودان یک حرکت غیر پذیرفته شده به شمار می آید. زمانی که ایناس مزمل با گروهی از دختران سرگرم گردشگری شهر با دوچرخه بود، مردم با تعجب و شگفتی به این دوچرخه سواران زن نگاه می کردند.

گفته می شود هدف اساسی این اقدام، تشویق جامعه به دوچرخه سواری و حفاظت از محیط زیست بوده است. ایناس مزمل به اندیپندنت عربی گفت هدف از این ابتکار، تشویق زنان به ورزش و استفاده از دو چرخه برای حمل و نقل است، مسئله ای که می تواند برای حفاظت از محیط زیست اثر گذار باشد. ایناس افزود که آداب و رسوم پیچیده و طبیعت مرد سالار جامعه سودان و همچنان نبود خیابان های واجد شرایط دوچرخه سواری، عواملی بود که منجر به محدودیت گستره این نمایش اجتماعی شد.

با آن که طیف بزرگی از جامعه سودان، حرکت نمادین دوچرخه سواری دختران را یک اقدام ناپسند دانسته و آن را اقدامی مغایر با سنت های اجتماعی سودان تلقی کردند اما قشر روشنفکر و نهاد های مدنی و اجتماعی، این حرکت جسورانه را مورد تأیید و ستایش قرار دادند. از آغاز تأسیس جنبش زنان دوچرخه سوار در سال 2016، شمار افرادی که به عضویت این جنبش می پیوندد هر روز بیشتر می شود. فعالان این گروه تلاش دارند اقدامات مختلفی را روی دست گیرند تا مشارکت زنان را در جامعه گسترش دهند و سنت های اجتماعی که مانع سهم گیری زنان در تصمیم های بزرگ می شود را از میان بردارند.

در پیوند به این موضوع، اندیپندنت عربی در یک نظر سنجی از پایتخت نشینان خواست تا در مورد این پدیده ابراز نظر کنند. اغلب پاسخ دهندگان این حرکت جسورانه را استقبال می کردند و آن را گامی در راستای افزایش آزادی زنان، تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل مناسب برای محیط زیست و تلاشی برای کاهش محرومیت زنان تلقی می کردند. جالب است که در اواسط قرن گذشته زنان سودانی در خیابان های پایتخت و روستا ها دوچرخه سواری می کردند بدون این که مورد انتقاد قرار گیرند. جامعه محافظه کار سودان در گذشته، حضور زنان را در جامعه بیشتر اهمیت می داد و زن را شریک اساسی در زندگی می دانست اما امروز به رغم تحولات و پیشرفت های اجتماعی، زنان سودان با موانع بیشتری رو به رو هستند.

در همین حال، برخی از شهروندان سودان مخالف این گونه اقدامات هستند و آن را فراخور اوضاع کنونی جامعه نمی دانند. آلاء مختار، یکی از شهروندان سودانی می گوید من مخالف دوچرخه سواری زنان در حال حاضر هستم البته این مسئله را برای زنان عیب نمی دانم اما شرایط خیابان ها و جاده ها تا هنوز برای دوچرخه سواری زنان آماده نیست و ممکن است منجر به حوادث فاجعه بار شود. البته در صورت منتفی شدن موانع و چالش های کنونی، دوچرخه سواری زنان هیچ مشکل و ممانعت ندارد.

نادر العطا، روزنامه نگار ورزشی به اندیپندنت عربی گفت که دوچرخه سواری یک ورزش مفید و مناسب برای همه ای افراد جامعه است اما زیر ساخت های شهری در حال حاضر آماده ای برگزاری فعالیت های ورزشی و مسابقات بین المللی نیست. وی گفت بخش ورزش در مدت بیش از سه دهه در انحصار مقامات دولت پیشین سودان قرار داشت و شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای نبود اما جامعه سودان در آینده فرصت خوبی برای رشد فعالیت های اجتماعی و ورزشی خواهد داشت، به ویژه این که ملت سودان استعداد ها و توانایی های شگرفی دارد که تنها نیازمند همکاری و حمایت است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia