وزیر خارجه طالبان با نخستین هیئت هندی در کابل دیدار کرد

دولت هند در نظر دارد تا ارسال کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان را ادامه دهد

این نخستین هیئت هندی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به کابل آمده است - @QaharBalkhi توییتر

 

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، روز پنجشنبه ۱۲ خرداد، در توییتی از دیدار مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه این گروه، با جی پی سینگ، دبیر مشترک وزرات امور خارجه هند برای کشورهای افغانستان، پاکستان و ایران، خبر داد. بلخی موضوع این دیدار را تقویت روابط دیپلماتیک میان هند و طالبان و گفت‌وگوهایی در زمینه تجارت و کمک‌های بشردوستانه عنوان کرده است.

وزارت امور خارجه هندوستان، صبح روز پنجشنبه، از اعزام نخستین هیئت هندی به افغانستان پس از تسلط طالبان خبر داد. وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای، هدف از این سفر را ملاقات با مقام‌های ارشد طالبان و نظارت بر روند توزیع کمک‌های بشردوستانه هند اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از رشته توییت سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، وزیر امور خارجه طالبان، دیدار با دبیر مشترک وزارت امور خارجه هند برای افغانستان و کشورهای همسایه در کابل را یک آغاز خوب برای روابط هند با طالبان دانست. در این دیدار، امیرخان متقی بر از‌سرگیری پروژه‌های تحت حمایت هند در افغانستان تاکید کرد و از دولت هند خواست تا حضور دیپلماتیک خود را در افغانستان تقویت و بخش‌های کنسولی برای افغان‌ها را فعال کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان به نقل از جی پی سینگ، دبیر مشترک هند برای افغانستان، ایران و پاکستان، نوشت: «هند به‌دنبال روابط مثبت با افغانستان است.» او اظهار داشت هیئت هندی اعلام کردند که دولت هند در نظر دارد تا به ارسال کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان ادامه دهد.

پیش از این، دولت هندوستان نگرانی‌های جدی خود را از گسترش تروریسم در افغانستان تحت تسلط طالبان، به سازمان ملل و کشورهای منطقه ابراز کرده بود. نشست‌های پی‌در‌پی به میزبانی هند در مورد افغانستان، از مصداق‌های این نگرانی بود. نماینده هند در سازمان ملل، بارها تاکید کرده است که افغانستان با حضور طالبان به یک پناهگاه امن برای تروریست‌ها تبدیل می‌شود و این موضوع یک خطر جدی برای امنیت داخلی هند است. هندوستان پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، سفارتش را در این کشور بست. طالبان تاکنون به کرات خواستار بازگشایی سفارت این کشور در افغانستان شده‌ است، اما هند هنوز پاسخ مشخصی در این مورد نداده است.