لاوروف در ریاض با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس ملاقات می‌کند

سفر لاوروف به ریاض یک روز قبل از جلسه اوپک‌پلاس در وین صورت می‌گیرد

وزیران خارجه روسیه و بحرین در منامه ملاقات کردند- RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه ۱ ژوئن، به عربستان سعودی سفر می‌کند تا با وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ملاقات کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام کشورهای عربی خلیج فارس که نخواستند نامشان فاش شود، گفت که لاوروف قرار است در مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض با وزیران عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، کویت، قطر و بحرین دیدار کند.

پیش از سفر به ریاض، لاوروف روز دوشنبه وارد بحرین شد و در منامه با حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، شاهزاده سلمان بن‌‌حمد آل‌خلیفه، ولیعهد و نخست‌وزیر آن کشور، و همچنین وزیر خارجه بحرین ملاقات کرد.

سرگئی لاوروف و عبداللطیف الزیانی، وزیران خارجه روسیه و بحرین سپس در روز سه‌شنبه ۳۱ مه، در منامه در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. مقام‌های دو طرف از جمله درباره جنگ اوکراین و امنیت غذایی جهان صحبت کردند و خواستار یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین شدند.

محور مذاکرات وزیران خارجه روسیه و اعضای شورای همکاری خلیج فارس مشخصا اعلام نشده اما به گفته دو مقام فوق، آن‌ها قرار است روز چهارشنبه از طریق ارتباط ویدئویی آنلاین با دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز دیدار کنند. جزئیات بیشتری در این خصوص بیان نشده است.

لاوروف پیشتر روز سه‌شنبه ۳۱ مه، در منامه با همتای بحرینی خود ملاقات کرد. سرگئی لاوروف و عبداللطيف الزیانی، وزیران خارجه روسیه و بحرین، سپس در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

علی‌رغم درخواست کشورهای غربی مبنی بر منزوی کردن مسکو، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درباره جنگ روسیه و اوکراین موضع خنثی اتخاذ کرده‌اند. وزیر خارجه عمان روز شنبه گفته بود که بحران اوکراین مستلزم یک راه‌حل اروپایی است. او همچنین گفته بود که موضع «یا با ما یا علیه ما»، رویکرد موثری نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه ۳۰ مه، با همتای سعودی خود، شاهزاده فیصل بن‌فرحان آل‌سعود، تلفنی گفت‌وگو کرد و چنان‌که وزارت خارجه آمریکا گفت در این مکالمه بر اهمیت حمایت بین‌المللی از اوکراین تاکید کرد.

سفر لاوروف به ریاض یک روز قبل از جلسه اوپک‌پلاس در وین صورت می‌گیرد. اوپک‌پلاس، ائتلافی از کشورهای صادرکننده نفت است که علاوه بر کشورهای خلیج فارس چند کشور دیگر از جمله روسیه را نیز در بر می‌گیرد.

اوپک‌پلاس آماده است تا به توافق سال گذشته خود مبنی بر افزایش تدریجی ماهانه تولید نفت تا ماه ژوئیه، پایبند بماند.

عربستان سعودی و دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت تاکنون در مقابل فشارهای ایالات متحده آمریکا برای افزایش تولید نفت خام مقاومت کرده‌اند. قیمت نفت از جمله به‌دلیل بحران اوکراین افزایش یافته است.

بنا بر اعلام ریاض، افزایش قیمت نفت بیشتر به دلایل ژئوپلتیک، کاهش ظرفیت پالایش و افزایش مالیات در کشورهای غربی است تا نگرانی در بخش تولید.

رویترز به نقل از منابع آگاه خود نوشته است که احتمال دارد جو بایدن، ‌در اواخر ماه ژوئن و پس از شرکت در نشست‌های جی۷ و ناتو، که قرار است در آلمان و اسپانیا برگزار شوند، از عربستان سعودی و اسرائیل نیز دیدار کند.

هفته گذشته، برت مک‌گرک، مشاور ارشد کاخ سفید درباره خاورمیانه، و آموس هوشستین، فرستاده وزارت خارجه آمریکا در بخش انرژی، برای مذاکره درباره تامین انرژی جهانی، مسئله ایران، و مسائل دیگر به ریاض سفر کردند.