هشدار عربستان و امارات درباره مشکل جدی ظرفیت مازاد انرژی در جهان

وزیر انرژی امارات درباره افزایش ۳۰۰ درصدی بهای نفت تحت تاثیر قانون «نوپک» هشدار داد

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان (سمت چپ) و سهیل المزروعی، وزرای نفت عربستان و امارات متحده عربی-KARIM SAHIB / AFP

رهبران اوپک روز سه‌شنبه هشدار دادند که ظرفیت استفاده نشده‌ای که جهان می‌تواند برای تولید انرژی بیشتر آن را به کار ببرد رو به پایان است. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی با اشاره به افزایش قیمت محصولات پالایشگاهی گفت که در عمر کاری طولانی خود هیچگاه شاهد چنین وضعیتی نبوده است.

وزیر نفت عربستان سعودی هشدار داد که جهان باید چشم خود را به روی یک واقعیت جاری باز کند و آن این است که جهان با رو به اتمام بودن ظرفیت انرژی در همه سطوح مواجه است.

بهای نفت در یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۱۰۵ دلار برای هر بشکه رسیده است. به گزارش بلومبرگ، قیمت بنزین در آمریکا نیز تنها در یک سال ۷۸ درصد رشد داشته است.

همزمان سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارت متحده عربی نیز به بلومبرگ گفت: «مدت‌ها است درباره فقدان سرمایه‌گذاری هشدار دادیم. کمبود سرمایه‌گذاری دامنگیر شماری از کشورها خواهد شد.»

این در حالی است که اتحادیه اروپا در حال بررسی احتمال تحریم کامل نفت روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در صورت اعمال چنین تحریمی، روسیه باید در یکی دو سال آینده تولید نفت خود را متوقف کند.

سهیل المزروعی با اشاره به افزایش قیمت‌ها گفت بازارهای نفت متعادل‌اند و نوسان‌های بازار و بالا رفتن بهای انرژی، به عواملی خارج از سیاست‌های تولیدی «اوپک پلاس» مربوط است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت به نقل وزیر انرژی امارات متحده نوشت که نوسان‌های کنونی بازار «سیاسی» است و در کنترل اوپک پلاس نیست.

امارات یکی از اعضای گروه «اوپک پلاس» است که از «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» و روسیه تشکیل شده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، بهای جهانی انرژی به شدت افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بالا رفتن بهای انرژی، در کنار مشکلات ناشی از «چرخه تامین»، و سایر پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا، در کشورهای مختلف جهان به رکود اقتصادی و افزایش تورم منجر شده است. 

ایالات متحده سعی می‌کند با آزاد‌سازی بخشی از ذخایر استراتژیک خود و نیز فشار به کشورهای تولید کننده نفت، برای افزایش تولید، جلوی بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها را بگیرد.

با این حال، داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که تورم در ایالات متحده، احتمالا در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.

وزیر نفت امارات متحده عربی در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه خود، در نشست خدمات شهری در ابوظبی، گفت: گروه‌ کشورهای «اوپک پلاس»، ممکن است بدون سرمایه‌گذاری‌های بیشتر نتوانند منابع انرژی کافی در اختیار جهان قرار دهند.

به گفته وزیر انرژی امارات متحده عربی «سیاسی شدن بازار»، دلیل نوسان‌های شدید کنونی است. به گفته المزروعی، بالا و پایین رفتن قیمت‌ها به دلیل عرضه و تقاضا نیست. بلکه به این دلیل است که برخی از کشورها نمی‌خواهند از برخی دیگر نفت بخرند و زمان می‌برد تا معامله‌گران از بازاری به بازار دیگر بروند.

سهیل المزروعی همچنین درباره پیامدهای تصویب احتمالی قانون نوپک که لایحه آن اخیرا در کمیسیون سنای آمریکا به تصویب رسیده است، به سی‌ان‌بی‌سی گفت که این پیشنهاد می‌تواند به افزایش ۳۰۰ درصدی بهای نفت منجر شد. دیگر وزرای اوپک نیز هشدار دادند که این لایحه می‌تواند به تنش‌های بیشتر در بازارهای انرژی بیانجامد.

کمیسیون سنای آمریکا روز پنجشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) و شرکای آن بر اساس قوانین مبارزه با احتکار به اتهام هماهنگی در کاهش عرضه به منظور افزایش قیمت‌ها، مورد بازخواست قرار می‌گیرند. این پیش‌نویس که به نوپک (NOPEC) یا قانون «نه به کارتل‌های تولید و صادرات نفت» مشهور است هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و تجارت‌های آمریکایی دربرابر افزایش عمدی بهای بنزین و نفت را دنبال می‌کند. اما شماری از تحلیلگران درباره عواقب آن و اقدامات متقابل هشدار داده‌اند.

بیشتر از اقتصاد