فرار احتمالی فدراسیون فوتبال از تعلیق

فدراسیون فوتبال شهاب عزیزی خادم را از ریاست عزل کرد

مجمع عمومی فدراسیون رای به ابقا سه عضو هیئت رییسه؛ احسان اصولی، طهمورث حیدری و احمدرضا براتی و هم‌چنین عزل مهرداد سراجی داد-خبرآنلاین

مجمع عمومی فدراسیون فوتبال با حضور اعضا از ساعت ۹:۲۰ صبح سه‌شنبه آغاز شد و پس از ۶ ساعت جلسه، رای به ابقای سه عضو هیئت‌رئیسه، احسان اصولی، طهمورث حیدری و احمدرضا براتی و همچنین‌ عزل مهرداد سراجی داد.

فدراسیون فوتبال ایران مدت‌ها است که با خطر تعلیق فیفا روبه‌رو است. اسفند ماه ۱۴۰۰، هیئت‌رئیسه رئیس فدراسیون فوتبال را اخراج کرد. هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در حالی شهاب عزیزی خادم را با رای اکثریت اعضا از ریاست عزل کرد که این فدراسیون یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‎‌های مدیریتش را سپری کرد. جدا از پول‌های بی‌حسابی که به حساب سایر افراد واریز شد و سفرهای پرحاشیه و قراردادهایی که سرنوشتش مشخص نشد؛ برخی خبرها حاکی از این بود که ورود یکی از نهادهای امنیتی به میدان فوتبال باعث شد که هیئت‌رئیسه برای عزل عزیزی خادم قانع شوند.

اما در آخرین لحظات مسئله عزل عزیزی خادم هم از دستور جلسه حذف شد تا عزیزی خادم نتواند در جلسه سه‌شنبه ۱۰ خرداد شرکت کند و دعوای عزیزی خادم و هیئت‌رئیسه در حضور نمایندگان فیفا و ای‌اف‌سی صورت نگیرد. در ابتدای جلسه مجمع هم علت این اتفاق این‌گونه اعلام شد که شهاب‌الدین عزیزی خادم به‌علت محرومیت، دیگر حق مدیریت در فدراسیون فوتبال را ندارد و بنابراین ریاست او بر این فدراسیون،‌ به‌طور رسمی پایان یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حاشیه این جلسه، مهرداد سراجی، عضو سابق هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، که سه‌شنبه مجمع عمومی این فدراسیون او را از سمتش عزل کرد، گفت: «باید بگویم که زبان سرخ، سر سبز می‌دهد بر باد. اینکه به خاطر یک رای بالا و پایین عزل شدم،‌ مهم نیست بلکه باید ببینید چه فرایندی طی شده است. به قول آقای فکری، از فوتبال پاک عذرخواهی می‌کنم.»

در این نشست اعلام شد که انتخابات هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ۸ شهریور برگزار خواهد شد. در این جلسه، البته در مورد عضو دیگر هیئت‌رئیسه، شهره موسوی، تصمیمی گرفته نشد. شهره موسوی، نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال، پیش از این به‌علت پرونده فساد مالی در شرکت «بادران گستران» در زندان به سر می‌برد و در برخی جلسه‌های هیئت‌رئیسه با اسکایپ از زندان حضور پیدا می‌کرد.

حسن کامرانی‌فر با بیان اینکه بحث نایب‌رئیس بانوان خارج از فوتبال است و آن‌ها نمی‌توانند درباره آن تصمیم‌گیری کنند، در مورد این عضو فدراسیون فوتبال گفت: «شهره موسوی در جلسه امروز غایب بود. بندی در کمیته اخلاق است که این کمیته می‌تواند به ماجرای نایب‌رئیس بانوان ورود کند.»

نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا روند برگزاری مجمع را از نزدیک زیر نظر گرفتند تا اگر سلامت رای‌گیری در این جلسه تایید نشود، آن وقت تصمیم جنجالی را بگیرند که از مدت‌ها قبل شایعه شده بود. تعلیق فدراسیون فوتبال و روی کار آمدن کمیته انتقالی تصمیمی‌ است که از مدت‌ها قبل، فوتبال‌دوستان منتظرند اتفاق بیفتد. روزنامه شرق طی گزارشی از احتمال روی کار آمدن دوباره مهدی تاج، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال، خبر داد و نوشت: «اگر فوتبال ایران تعلیق شود و نیاز به کمیته انتقالی حس شود، آن وقت فیفا و ای‌اف‌سی زمام امور را تا زمان اصلاح، به دستان مهدی تاج، نایب‌رئیس ایرانی ای‌اف‌سی و رئیس سابق همین فدراسیون خواهند سپرد. در‌ این‌ صورت، مهدی تاج در شرایطی باید به‌عنوان رئیس کمیته انتقالی فعالیت کند که خودش در پرونده مهم مارک ویلموتس یکی از متهمان اصلی است و حتی شایعه شده که او قلب‌درد را بهانه‌ای برای محرومیت‌های احتمالی کرد و زودتر از موعد از فدراسیون فوتبال ایران استعفا داد.»

فدراسیون فوتبال ایران چند ماهی‌ است به حالت تعلیق درآمده است. به نظر می‌رسد با این اوصاف فیفا هم کاری از پیش نبرد و کماکان باید منتظر ماند تا جلسه هیئت‌رئیسه در شهریور برگزار شود.

بیشتر از فوتبال