وزارت بهداشت: ۱۰ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله دخانیات مصرف می‌کنند

مقررات منع کشیدن قلیان زنان در ایران نتوانسته است مانع قلیان کشیدن دختران و زنان ایرانی شود

موضوع کشیدن قلیان توسط زنان در جمهوری اسلامی ایران به عنوان امری «غیرعرفی» تلقی شده و «ناهنجاری» به حساب می‌آید- عکس از اعتماد

مدت‌ها است که کارشناسان حوزه بهداشت عمومی در پیوند با ضرورت کاهش نرخ استفاده از دخانیات در کشور، هشدار می‌دهند. در همین زمینه، وزارت بهداشت اعلام کرد که ۱۰.۲ درصد از گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال کشور، مواد دخانی مصرف می‌کنند.

به نوشته همشهری، کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در یک نشست خبری گفت: «طبق بررسی‌ای که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، ۳.۴ درصد نوجوانان مصرف‌کننده سیگار بودند که در دختران ۲.۱ درصد و در پسران ۴.۸ درصد بوده است. ۵.۷ درصد نوجوانان هم مصرف‌کننده قلیان بودند که ۷.۳ درصد در پسران و ۴.۳ در دختران بوده است. آمارها نشان می‌دهد دخترها به مصرف قلیان و سیگار روی می‌آوردند.»‌

او با بیان اینکه سالانه ٦٠ هزار نفر جان خود را به دلیل مصرف مواد دخانی از دست می‌دهند، افزود: «چرا باید میانگین سنی مصرف دخانیات کاهش یابد و مصرف در خانم‌ها بیشتر شود؟ چرا دانش‌آموزان ما به راحتی باید به این مواد دسترسی داشته باشند؟ چرا همه اصناف می‌توانند مواد دخانی را عرضه کنند؟ چرا باید بحث معطر و معسل کردن مواد دخانی را در دستور کار قرار دهیم و به بهانه اشتغال‌زایی، مجوز پشت مجوز صادر شود؟»

این پرسش‌ها در حالی از سوی معاون وزارت بهداشت مطرح می‌شود که خود این نهاد یکی از مسئولان اصلی این مشکل است. مشخص نیست که در این شرایط، مخاطب اصلی پرسش‌های کمال حیدری کیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمال حیدری در ادامه سخنانش آمارهایی از وضعیت مصرف دخانیات در کشور ارائه کرد. به گفته او، از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰، مصرف قلیان ۵۷.۶ درصد در زنان و ۱۷.۹۸ درصد در مردان افزایش یافته است و هم‌اکنون ۲۸ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور قلیان مصرف می‌کنند.

به نظر می‌رسد که مقررات منع قلیان کشیدن زنان در ایران نتوانسته است مانع قلیان کشیدن این بخش از جامعه ایرانی شود. 

اما در آیین‌نامه انضباطی اداره اماکن قید شده است که به زنان نباید سرویس قلیان ارائه کرد و به طور کلی ارائه سرویس قلیان به زنان در ایران مجاز نیست. 

قلیان کشیدن زنان در جمهوری اسلامی ایران امری «غیرعرفی» تلقی می‌شود و «ناهنجاری» به حساب می‌آید. رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی نیز با ذکر این نکته، می‌گوید: «اما از لحاظ قانونی هیچ موردی در خصوص غیرقانونی بودن کشیدن قلیان توسط بانوان وجود ندارد.»

در ایران دو گونه قهوه‌خانه‌ شناخته شده است؛ سفره‌خانه‌های سنتی و قهوه‌خانه‌های معمولی. در مجموع ورود زنان به «قهوه‌خانه‌های معمولی» مجاز نیست و تنها مردان اجازه رفت‌وآمد به این اماکن را دارند.