دود مصرف ماری‌جوانا در پایپ چهار برابر بدتر از تنباکو است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخلاف باورهای رایج، مصرف ماری‌جوانا بی‌خطر نیست

مصرف ماری‌جوآنا، برای خود مصرف‌کننده و اطرافیانش خطر جدی دارد - cannacon

یک پژوهش جدید نشان داد که دود دست‌دوم ماری‌جوانای مصرف‌شده با پایپ به دلیل بیشتر بودن غلظت ذرات ریز موجود در آن، از دود تنباکو بسیار مضرتر است.

به گزارش گاردین، محققان دانشگاه کالیفرنیا روی دانشجویان این دانشگاه آزمایشی انجام دادند و در این مطالعه، در اتاق نشیمن یک آپارتمان، سطوح ذرات ریز را قبل، بعد و در طول هشت جلسه مصرف گروهی ماری‌جوانا با استفاده از پایپ اندازه‌گیری کردند. در این تحقیق، دانشجویانی که این مواد را تهیه کرده بودند، ناشناس ماندند.

با بررسی‌های انجام شده، محققان دریافتند که دود دست‌دوم ماری‌جوانای استفاده‌شده با پایپ حاوی ذرات ریز با غلظت‌ بسیار بالا است و در مقایسه با دود تنباکو بسیار خطرناک‌تر است.

کاترین هاموند، استادی که بر این تحقیق نظارت داشت، گفت: «ما هیچ کنترلی انجام ندادیم و به دانشجویان در مورد نحوه کشیدن ماری‌جوانا هیچ راهنمایی نکردیم. آن‌ها آزاد بودند هر چقدر که می‌خواهند این مواد را مصرف کنند. ما بعد از خروج آن‌ها از اتاق، وارد فرایند تحقیق ‌شدیم.»

هاموند و دانشجویانش که روی این موضوع پژوهش می‌کردند، برای اندازه‌گیری کیفیت هوا قبل، بعد و در طول هر جلسه، از یک وسیله استفاده کردند و سپس آن را با داده‌های جمع‌آوری‌شده از کیفیت هوا پس از مصرف تنباکو با قلیان مقایسه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها دریافتند که ذرات ریز ناشی از دود ماری‌جوانای استفاده‌شده با پایپ حداقل چهار برابر بیشتر از ذرات ریز دود تنباکو است.

هاموند در این باره تاکید کرد: «ما قرار گرفتن در معرض ذرات ناشی از هوای آلوده به ماری‌جوانا را با کیفیت هوای آلوده در روزهای پس از آتش‌سوزی‌های سپتامبر ۲۰۲۰ نیز مقایسه کردیم. نتایج نشان داد غلظت‌ ذرات آلوده به ماری‌جوانا پنج تا ۱۰ برابر بیشتر است.»

این مطالعه که طی دو ماه در سال ۲۰۱۸ انجام شد، همچنین نشان داد که زمان زیادی طول می‌کشد تا ذرات ریز از بین برود و کیفیت هوا به سطح قبل از آن برگردد. در یکی از جلسات این آزمایش، حتی ۱۲ ساعت پس از مصرف ماری‌جوانا، ذرات آن در هوا باقی مانده بود.

به گفته محققان این پژوهش، اهمیت ‌چنین مطالعه‌ای در آن است که مدت‌ها است ماری‌جوانا به عنوان ماده‌ای که کمتر از تنباکو ضرر دارد، شناخته می‌شود و باورهای نادرست در مورد دود ماری‌جوانا باعث شده است مصرف آن داخل خانه افزایش یابد.

محققان این پژوهش اعلام کردند امیدوارند نتایج این مطالعه مردم را متوجه این واقعیت کند که چنین موضوعی حقیقت ندارد و مصرف ماری‌جوانا با پایپ برای خود مصرف‌کننده و اطرافیانش خطر جدی دارد.

هاموند تاکید کرد: «این مطالعه نشان می‌دهد که برخلاف باورهای رایج، مصرف ماری‌جوانا بی‌خطر نیست. ما باید از خواب غفلت بیدار شویم و جامعه را آگاه کنیم که مصرف مواد مخدر در محیط‌های داخلی و سربسته می‌تواند چه تاثیر ناگواری بر سلامت افراد خانواده به‌ویژه کودکان بگذارد.»

بیشتر از علوم