کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: به کار خود ادامه می‌دهیم

کمیسیون مستقل حقوق بشر زمینه مستندسازی تخطی‌های حقوق بشر را فراهم خواهد کرد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که با تشکیلات تازه دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است -  کمیسیون مستقل حقوق بشر

کمیسیون مستقل حقوق بشر در واکنش به اقدام طالبان در انحلال این کمیسیون، طالبان را حکومتی خودخوانده و انحلال این کمیسیون را اقدامی «ناشیانه» خواند و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این کمیسیون به دفاع از حقوق بشر در افغانستان ادامه خواهد داد.

این کمیسیون در اطلاعیه خود، از مستندسازی موارد نقض حقوق بشر در افغانستان خبر داد و تاکید کرد که در هماهنگی با سازمان ملل متحد و تمامی نهادهای مدافع حقوق بشری جهانی و منطقه‌ای، به حمایت از ارزش‌های حقوق بشری ادامه می‌دهد.

طالبان از فروردین ۱۴۰۱ علاوه بر کمیسیون مستقل حقوق بشر، انحلال پنج واحد اداری دیگر را هم اعلام کرد. بر اساس فرمان ملا هبت‌الله، رهبر طالبان، از آغاز سال ۱۴۰۱، تشکیلات کمیسیون مستقل حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر اجرای قانون اساسی، دبیرخانه مجلس سنا، دبیرخانه مجلس نمایندگان،شورای عالی مصالحه ملی و شورای امنیت ملی هجری خورشید منحل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای، از آغاز دوباره فعالیت خود در افغانستان خبر داد و اعلام کرد که این کمیسیون با کارمندان تازه‌اش، بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان نظارت خواهد کرد.

این کمیسیون اعلام کرد که رهبر تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر با نهادهای جهانی حقوق بشر به‌ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در تماس است و فارغ از مسایل سیاسی، بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان نظارت خواهد کرد و به دادخواهی و ترویج ارزش‌های حقوق بشری یاری می‌رساند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور، هیچ فعالیتی نداشت و تمامی دفاتر این نهاد به تصرف طالبان درآمدند و دارایی‌های این کمیسیون هم به تاراج رفت. به گفته اعضای پیشین این کمیسیون، دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان به زندان و شکنجه‌گاه بازداشتی‌های طالبان تبدیل شده است.

انحلال کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان با واکنش نهادهای مدافع حقوق بشر روبه‌رو شد.