تلاش کمیسیون حقوق بشر افغانستان برای تحقیقات مستقل درباره جنایات جنگی

در سال گذشته بیش از ۵۰۰ قتل هدف‌مند در افغانستان انجام شده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دست‌کم هفت کارمندش را در قتل‌های هدف‌مند از دست داده است- کمیسیون

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل متحد خواست تا برای تحقیق درباره جنایت‌های ضدبشری در افغانستان، هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی اعزام کند.

معتبرترین سازمان حقوق بشری افغانستان اعلام کرده است که قتل‌های هدف‌مند، حملات به اقلیت‌های قومی و مذهبی و نهادهای آموزشی به تحقیقات مستقل بین‌المللی نیاز دارد.

در ماه‌های گذشته به اقشار مختلف جامعه افغانستان از جمله فعالان زن، مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، دانش‌آموزان کودک، گروه‌های مذهبی و کارمندان غیرنظامی دولت حملات هدف‌مندی انجام شده و هیچ فرد یا گروهی هم مسئولیت آن‌ها را به عهده نگرفته است.

دولت افغانستان گروه طالبان را به انجام این حملات متهم می‌کند اما این گروه مسئولیت این اقدام‌ها را به عهده نگرفته است. تحقیقات دولت افغانستان برای معرفی عاملان این حملات و محاکمه آن‌ها نیز به جایی نرسیده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است که از این تقاضا حمایت و با این هیئت و تحقیقاتش همکاری کند و زمینه کار آنان را فراهم آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ امروز یکشنبه ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱ کمیسیون مستقل کمیسیون همچنین آمده است که از «رسیدگی نشدن به دادخواست‌های دیگر درباره قتل‌های هدف‌مند فعالان رسانه‌ای، مدنی و مدافعان حقوق‌بشر از سوی نهادهای مسئول متاسف است. حکومت باید پاسخگو باشد و با رویه معافیت از مجازات به طور موثر مبارزه‌ کند تا از حقوق بشر و حقوق شهروندی به شکل همه‌جانبه حفاظت شود.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر در سالگرد ترور فاطمه ناتاشا خلیل و احمدجاوید فولاد، دو کارمند این کمیسیون، اعلام کرده است که نهادهای مسئول به درخواست تحقیق در این باره، شناسایی و پیگرد متهمان و تامین عدالت، هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده‌اند. این دو کارمند پارسال در یک بمب‌گذاری در شهر کابل ترور شدند. از آن زمان دست‌کم هفت کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر در حملات جداگانه در افغانستان کشته شده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت داخله افغانستان، در سال گذشته بیش از ۵۰۰ قتل هدف‌مند در این کشور انجام شده است.