نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند مهارت‌های فکری بهتری دارند

این نتایج تحت تاثیر توانایی‌های شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی مادر نبودند

بریتانیا یکی از پایین‌ترین رتبه‌ها را در خصوص تغذیه با شیر مادر دارد - Canva

بر اساس یک مطالعه جدید، کودکانی که مدت طولانی‌تری از شیر مادر تغذیه می‌کنند، مهارت‌های شناختی و کلامی بهتری پیدا خواهند کرد.

محققان دانشگاه آکسفورد داده‌های ۷۸۵۵ نوزادی را که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ به‌دنیا آمده بودند و با عنوان بخشی از تحقیق همگن هزاره بریتانیا (UK Millennium Cohort Study) دنبال می‌شدند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند.

آن‌ها دریافتند نوزادانی که مدت طولانی‌تری با شیر مادر تغذیه شده‌اند در زمینه آزمایش‌های ۵، ۷، ۱۱ و ۱۴ سالگی بهتر عمل می‌کنند.

این نتیجه تحت تاثیر توانایی‌های شناختی مادر یا وضعیت اجتماعی و اقتصادی نبود.

در حالی که مطالعات پیشین رابطه‌ای میان تغذیه با شیر مادر و هوش کودکان ارائه داده بودند، وجود رابطه‌ای معمول مورد بحث و بررسی است.

محققان برای این مطالعه، کودکان را بر اساس مدت تغذیه با شیر مادر در زمان نوزادی - از کمتر از دو ماهگی تا بیش از ۱۲ ماهگی - گروه‌بندی کردند.

آن‌ها آزمایش‌هایی را انجام دادند که دایره واژگان، منطق کلامی و مهارت‌های خواندن و چگونگی توانایی صحبت در مورد خود را در کودکان اندازه می‌گرفت. همچنین کودکان را ازنظر مهارت‌های حل مسائل فرازمانی مورد ارزیابی قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌هایی که به مدت ۱۲ ماه یا بیشتر شیر مادر خورده بودند در تمام آزمایش‌ها تا ۱۴ سالگی امتیاز بالاتری گرفتند.

نویسندگان این مطالعه گفتند که تفاوت‌ در امتیازهای آزمون بین گروه‌ها «برای یک بچه کم بوده است، اما می‌تواند در سطح جمعیت مهم باشد.»

نویسندگان چنین نظر دادند که «در مورد این‌که آیا دادن شیر مادر به نوزاد به مدت بیشتر، رشد شناختی او را بهتر می‌کند یا نه هنوز بحث وجود دارد. در بریتانیا زنانی که مدارک تحصیلی بیشتر و ازنظر اقتصادی وضع بهتری دارند، مایل‌اند که مدت بیشتری شیر بدهند.»

همچنین این گروه احتمالا در آزمایش‌های شناختی امتیاز بالاتری می‌گیرند. این تفاوت‌ها ممکن است این دلیل را توضیح دهد که چرا نوزادانی که مدت بیشتری شیر مادر خورده‌اند در ارزیابی‌های شناختی بهتر عمل می‌کنند.

«با این حال ما در مطالعه‌مان دریافتیم که حتی وقتی این تفاوت‌ها را به حساب می‌آوریم کودکانی که با شیر مادر برای مدت بیشتری تغذیه شده‌اند در معیارهای شناختی تا ۱۴ سالگی امتیاز بالاتری از کودکانی کسب می‌کنند که شیر مادر نخورده‌اند.»

بریتانیا یکی از پایین‌ترین رتبه‌ها را در دنیا در خصوص تغذیه با شیر مادر دارد.

سازمان خدمات بهداشت عمومی (NHS) توصیه می‌کند نوزادان تا شش ماه اول تولد با شیر مادر تغذیه شوند.

در سال ۲۰۱۰ بررسی تغذیه نوزادان (Infant Feeding Survey) به این نتیجه رسید که ۸۱ درصد از مادران تلاش می‌کنند نوزادان تازه متولد شده‌شان را با شیر خود تغذیه کنند، اما با پایان هفته اول به بیش از نیمی از آن نوزادان شیر خشک داده می‌شود.

بر اساس آمار لچ اید (Latch Aid) برنامکی برای حمایت و راهنمایی مادرانی که می‌خواهند با شیر خود نوزادشان را تغذیه کنند، ۹۰ درصد از زنانی که می‌خواستند شیر مادر را کنار بگذارند، این کار را زودتر از موقعی که قصد داشتند انجام داده‌اند.

برنامک لچ اید اعلام کرد، برخی از زنان گفته‌اند که شیر خود را به دلیل درد و نبودن حمایت قطع کرده‌اند. درد شیر دادن به‌طور عمده به دلیل شیردهی نادرست و به دنبال آن آسیب به نوک سینه است.

© The Independent

بیشتر از زندگی