آلودگی هوا و آب می‌تواند در تعیین جنسیت نوزاد موثر باشد

پژوهشگران کشف کرده‌اند که چند نوع سم در محیط‌زیست با افزایش تعداد نوزادان مذکر مرتبط است

پژوهشگران نتوانستند به داده‌های مرتبط با جنسیت نوزاد در موارد مرده‌زایی دسترسی پیدا کنند - Pexels

وجود عوامل مختلف آلودگی  آب و هوا در یک منطقه می‌تواند به تغییر نسبت جنسیت نوزادان مرتبط باشد. این نتیجه یک پژوهش جدید در ارزیابی شش‌میلیون مورد تولد در آمریکا و سوئد است.

این تحلیل که روز پنجشنبه در نشریه «پلوُس کامپیوتِیشِنال بایالاجی» (PLos Computational Biology) منتشر شد، نتیجه‌گیری کرده است که نسبت جنسیت نوزادان یا «اس‌آربی» (SRB) به تعداد بسیاری آلاینده مرتبط است، اما ارتباطی با فصول سال، دمای محیط، شاخص جنایات وحشیانه، نرخ بیکاری یا ساعات تردد ندارد.

در این پژوهش، «اس‌آر‌بی» به‌عنوان درصد نوزادان مذکر در نظر گرفته‌ شده است.

محققان در این پژوهش که زیر نظر آندری رژتسکی از دانشگاه شیکاگو انجام شده است، اعلام کرده‌اند که «بالا رفتن سطح انواع مختلفی از آلاینده‌های هوا و آب و ازجمله، افزایش میزان فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی که عامل آلودگی آب می‌شود، با اس‌آربی (درصد نوزادان مذکر) پایین‌تر مرتبط است.»

آن‌ها درضمن کشف کرده‌اند که چند نوع سم در محیط‌زیست نیز به افزایش شاخص «اس‌آربی» مرتبط است.

دانشمندان، بایگانی بیمه بهداشتی «آی‌بی‌ام مارکت اسکن» را در مورد سه‌میلیون زایمان در آمریکا میان‌ سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ و نیز سه‌میلیون تولد دیگر در اداره ثبت آمار ملی سوئد در سال‌های میان ۱۹۸۳ و ۲۰۱۳ تحلیل کرده‌اند. 

آن‌ها همچنین داده‌های موجود در مورد آب‌ و هوا و آلودگی در هنگام هر تولد را از بانک‌های اطلاعاتی ملی ارزیابی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش نتیجه‌گیری کرده است که -همراه با عوامل شدید چون خشک‌سالی، موارد مرگ‌ومیر در تصادفات جاده‌ها، فعالیت صنعتی و خالی بودن واحدهای صنعتی در یک ناحیه – میزان آلاینده‌ها ازجمله آهن، سرب، جیوه، منوکسید‌‌ کربن، پلی کلرینیتد بی فنیل (پی سی بی) ها، آلومینیوم در هوا و کرومیوم و آرسنیک در آب، به تغییر در تعداد نوزادان مذکر مرتبط است. 

هرچند این پژوهش کشف کرده است که این دو پارامتر به یکدیگر مرتبط‌ است، اما به این نتیجه نرسیده است که آیا رابطه‌ای مبتنی بر کنش و واکنش میان آلاینده‌ها و «اس آر بی» وجود دارد یا نه. 

آن‌ها می‌گویند «اس آر بی» در سطح بیولوژیک تحت تاثیر عوامل هورمونی قرار می‌گیرد که در دوره بارداری به‌ویژه جنین‌های دختر یا پسر را از میان می‌برد. 

دانشمندان در این گزارش می‌نویسند: «پیشنهاد ما این است که این نتایج پیش از آن‌که در سازوکار‌های (تطبیقی) گزینش جنسیت به‌کار گرفته شود به‌عنوان شاخص‌های بهداشت عمومی تلقی شود که منتظر تایید آزمایش‌ها بیشتری است.»

پژوهشگران با اشاره به محدودیت‌های این تحقیقات می‌گویند، قادر نبوده‌اند به داده‌های مرتبط با جنسیت نوزاد در موارد مرده‌زایی دسترسی پیدا کنند.

دکتر رژینسکی در یک بیانیه می‌گوید: «در حالت ایده‌آل، هر ارتباطی میان جنسیت و آلاینده باید اکنون با استفاده از سلول‌های انسانی برای یافتن سازوکارهای زیربنایی آزمایش شود.» 

دانشمندان تمایل دارند مطالعه بیشتری برای درک ارتباط میان آلودگی [محیط‌زیست] با تغییر در جنسیت نوزادان انجام شود. آن‌ها می‌گویند این کشفیات می‌تواند سیاست‌گذاران را ترغیب کند در مورد «گام‌هایی در جهت کاهش آلاینده‌های محیط‌زیست، تصمیم‌گیری کنند.» 

© The Independent