شاهزاد رضا پهلوی: نظام جمهوری اسلامی، دشمن ایران است

شاهزاد رضا پهلوی ضمن اشاره به برخی جنایت‌های جمهوری اسلامی ایران، از جمله حادثه «متروپل» در شهر آبادان، گفت ملت ایران یکدیگر را تنها نمی‌گذارند

شاهزاده رضا پهلوی، علی خامنه‌ای را رهبر امت حزب‌الله و قاتل ملت ایران خطاب کرد -- PIERRE VERDY / AFP

شاهزاده رضا پهلوی، یک روز پس از برگزاری مراسم عزاداری مردم شهر آبادان برای کشته‌شدگان حادثه ریزش ساختمان «متروپل» در این شهر، با انتشار پیامی صوتی همدردی خویش با مردم آبادان را اعلام کرد. او در نخستین عبارت این پیام، که مردم ایران را مورد خطاب قرار می‌دهد، مهمترین ماموریت جمهوری اسلامی ایران را، از بدو تاسیس، «امت‌سازی» دانست و این نظام عقیدتی – سیاسی را «دشمن مردم ایران» خواند.

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه این پیام نوشت:«رهبر چنین رژیمی، رهبر حزب‌الله و انصارالله و جهاد اسلامی است و قاتل ملت ایران.»

پس از پیروزی انقلاب ۵۷، از جمله انتقادهایی که نیروهای مخالف جمهوری اسلامی ایران، به‌خصوص مشروطه‌خواهان، به نظام تازه تاسیس داشتند الغای مفهوم ملیت از سوی حکومت تازه اسلا‌م‌گراها بود. به باور این گروه پس از پیروزی انقلاب مشروطیت ایران، اهالی ایران به عنوان یک ملت جدید متولد شد و تمامی افراد ملت، فارغ از دین، مذهب، باور، جنسیت و طبقه اجتماعی، تنها به‌واسطه ایرانی بودن‌شان از مجموعه‌ای از حقوق مدنی، که دستاورد انقلاب مشروطیت بود، برخوردار شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال جمهوری اسلامی ایران با تغییر قانون اساسی و تحمیل قانون مجازات اسلامی به دستگاه قضایی ایران، این برابری حقوقی را ملغی کرد و یک نظام مبتنی بر تبعیض بنیان گذاشت. به‌عنوان مثال در این نظامِ تبعیضِ جدید نه مسلمان‌های ایرانی با غیر مسلمان‌های ایرانی در برابر قانون برابرند و نه زن‌های ایران با مردهای ایران برابری حقوقی دارند.

به این ترتیب، شاهزاده رضا پهلوی، در پیامی که روز ۵ خرداد ۱۴۰۱ منتشر کرد، تنها راه مقابله با جمهوری اسلامی ایران را بازگشت به مفهوم ملیت دانست و در این مورد نوشت:«ما ملت ایران جز یکدیگر یار و یاوری نداریم. وظیفه ملی و انسانی ماست که کنار هم بایستیم و از همدیگر حمایت کنیم.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین ضمن اشاره به رنج خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در حادثه «متروپل» از دست داده‌اند، درد هر یک از اجزای ملت ایران را درد همه ملت به شمار آورد و در این رابطه چنین نوشت:«امروز، مادران داغدار آبادان، همان مادران آبان هستند؛ مادران ایذه و اندیمشک و فارسان و جونقان. مادر کولبران کردستان و سوختبران سیستان و بلوچستان؛ مادران ایران. درد آن‌ها درد ملت ایران است. تنهاشان نمی‌گذاریم.»