آغاز مذاکرات میان دولت یمن و حوثی‌ها در اردن

یکی از کارکنان پیشین سفارت آمریکا که در بازداشت حوثی‌های یمن بود، جان خود را از دست داده است

مذاکرات بین طرف‌های یمنی برسر موضوغ بازگشایی جاده‌ها در استان تعز، با میانجیگری سازمان ملل متحد انجام می‌شود- Twitter/ @OSE_Yemen

 

مذاکرات میان مقام‌های دولت یمن و شبه‌نظامیان حوثی روز چهارشنبه، چهارم خردادماه، در امان، پایتخت اردن آغاز شد. این مذاکرات که میان طرف‌های درگیر در یمن، زیر نظر سازمان ملل متحد انجام می‌شود، برسر موضوع بازگشایی جاده‌ها در تعز و دیگر استان‌های آن کشور است. 

هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، گفت که این موضوع بخشی از آتش‌بس دو ماهه‌ای است که در ماه آوریل هم‌زمان با آغاز ماه رمضان قمری (۱۳ فروردین‌ماه) برقرار شده است. او افزود که مهلت این آتش‌بس دوم ماه ژوئن (۱۲ خردادماه) منقضی می‌شود اما سازمان ملل متحد درحال گفت‌وگو با همه طرف‌ها و تلاش برای تمدید آن است.

گراندبرگ از همه طرف‌های یمنی خواست تا «با حسن نیت» مذاکره کنند و برای دستیابی به توافقی به‌منظور بازگرداندن آزادی رفت‌وآمد و بهبود شرایط زندگی مردم یمن، اقدامی فوری انجام دهند.

او گفت: «یمنی‌ها برای مدتی بسیار طولانی از بسته‌بودن جاده‌ها آسیب دیده‌اند. باز کردن جاده‌ها در تعز و دیگر مناطق، یک عنصر حیاتی از آتش‌بس است و امکان این را فراهم می‌کند که خانواده‌های جداافتاده در مناطق خط مقدم نبرد، یکدیگر را ببینند، کودکان به مدرسه بروند، غیرنظامیان به سر کارشان بروند و به بیمارستان‌ها دسترسی داشته باشند، و دادوستدهای ضروری از سر گرفته شوند.»

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن افزود که علاوه‌بر این، به‌عنوان بخشی از توافق آتش‌بس، در جهت توافق برای ازسرگیری پروازهای تجاری به فرودگاه صنعا و از آن، نیز پیشرفت‌های مهمی به‌دست‌است. به گفته او، تاکنون بیش از یک‌هزار مسافر ازطریق این فرودگاه پرواز کرده‌اند و تعداد پروازها درحال افزایش است؛ همچنین مقدمات برای ازسرگیری پروازها بین صنعا و قاهره، پایتخت مصر، نیز درحال پیگیری است.

گراندبرگ  از دولت مصر برای کمک به ترتیب‌دادن این پروازها و «حمایت فعال از تلاش‌های صلح سازمان ملل متحد» تقدیر کرد و گفت: «این اقدام، امکان سفر به خارج کشور به‌منظور دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، فرصت‌های آموزشی و تجاری، و همچنین ملاقات با خانواده‌ها را در اختیار یمنی‌های بیشتری قرار می‌دهد.»

با یرقراری آتش‌بس در یمن و محدود شدن درگیری‌ها، کشته‌شدن غیرنظامیان به‌‌میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است، اما گراندبرگ درمورد گزارش‌ها از تداوم درگیری و کشته‌شدن غیرنظامیان در برخی مناطق آن کشور، ابراز نگرانی کرد.

این نماینده سازمان ملل متحد با اشاره به تعهد خود برای «ممانعت، کاهش و حل‌وفصل» درگیری‌ها براساس شرایط آتش‌بس، در همکاری با همه طرف‌‌های درگیر، گفت: «من از طرف‌ها می‌خواهم که برای حفظ آتش‌بس و اجرای تعهدهای خود براساس قوانین بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان، حداکثر خویشتنداری را درپیش گیرند.» 

او همچنین از طرف‌ها درخواست کرد که از فرصت فعلی استفاده کنند و با اجرا و تمدید آتش‌بس و مذاکره برای راه‌حل‌های بادوام‌تر درمورد مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی، از «حل‌وفصل سیاسی جامع مناقشه» و صلح در یمن حمایت کنند.

با وجود گزارش‌هایی از موارد مکرر نقض آتش‌بس موقت یمن ازسوی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته، کلیت آن همچنان پابرجاست و به‌نظر می‌رسد امکان تمدید آن وجود داشته باشد. 

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها، روز یکشنبه گفت با وجود این‌که پیشنهاد میانجیگری سازمان ملل «به‌اندازه کافی دلگرم‌کننده نیست»، اما این گروه مخالف تمدید آتش‌بس نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای ریاست جمهوری یمن نیز که از فروردین‌ماه، پس از کناره‌گیری عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری پیشین دولت قانونی، وظیفه اداره آن کشور و مذاکره با حوثی‌ها را برعهده گرفته، اعلام کرده است که خود را متعهد به پایان‌دادن به جنگ و ایجاد یک صلح «پایدار» و «منصفانه» می‌داند.

دولت عبدربه منصور هادی که جامعه بین‌المللی آن را به‌عنوان دولت قانونی یمن به‌رسمیت می‌شناخت، مدت هفت سال درگیر جنگ با حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی بود. با وجود مداخله نظامی نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت هادی از سال ۲۰۱۵، حوثی‌ها همچنان کنترل صنعا، پایتخت یمن، و اکثر مناطق شمالی این کشور را در اختیار دارند.

در جنگ داخلی یمن صدهاهزار نفر به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم کشته شده‌اند و درگیری‌ها در آن کشور منجربه یک بحران انسانی وخیم شده است، که سازمان ملل آن را بدترین بحران انسانی در جهان می‌داند.

 مرگ کارمند پیشین سفارت آمریکا در اسارت حوثی‌ها

هم‌زمان با یرگزاری مذاکرات میان طرف‌های درگیر یمنی در اردن، وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه، چهارم خردادماه، اعلام کرد که یکی از کارکنان پیشین سفارت آمریکا در بازداشت حوثی‌ها در یمن جان خود را از دست داده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بدون ارائه نام فرد جان‌باخته، گفت: «این فرد که شش‌ماه آخر عمرش بدون هیچ تماسی با خانواده در بازداشت حوثی‌ها بود، درگذشت.»

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، پیش‌تر گفته بود که حوثی‌ها ۱۳ نفر را بازداشت کرده‌اند که برخی از آن‌ها کارمند سفارت آمریکا در یمن و برخی دیگر کارکنان پیشین آن بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۵، پس‌از آن‌که حوثی‌ها کنترل پایتخت یمن را از دست دولت قانونی آن کشور درآوردند، ایالات متحده سفارت خود در صنعا را تعطیل کرد و کارکنان آمریکایی آن، کشور درگیر جنگ داخلی را ترک کردند. اما حدود هفت‌ماه پیش، حوثی‌ها به این سفارت غیرفعال در صنعا یورش بردند و ضمن ضبط اموال و تجهیزات سفارت، بیش از ۲۰ نفر یمنی را که از آن مکان مراقبت می‌کردند، به اسارت گرفتند. حدود نیمی از کارکنان محلی بازداشت‌شده در ماه‌های بعد آزاد شدند، اما حوثی‌ها با وجود درخواست‌های محلی و بین‌المللی، از آزادسازی بقیه آن‌ها امتناع کرده و در اسفندماه دو نفر دیگر از کارکنان محلی پیشین سفارت آمریکا را نیز ربوده‌اند.  

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اوایل سال ۲۰۲۱ پس از شروع به‌کار، در یکی از نخستین اقدام‌های سیاست خارجی خود، حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا خارج کرد؛ اما پس از حملات مکرر این گروه به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و غیرنظامیان داخل یمن، و همچنین بازداشت چند کارمند پیشین و فعلی سفارت آمریکا، دولت آمریکا اعلام کرد که درحال بررسی قرار دادن دوباره این گروه در فهرست تروریستی است.