تسلا کارگران چینی را در اردوگاهی نظامی نگه می‌دارد تا به کرونا مبتلا نشوند

کارگران پیش از برقراری تماس با کارکنان خارج از کارخانه، بین دو تا سه روز قرنطینه می‌شوند

بعد از ایالات متحده آمریکا، چین مهم‌ترین بازار تسلا است‌ـ STR / AFP

بر اساس گزارش‌ها، تسلا هزاران کارگر چینی را در کارخانه‌های متروک و یک اردوگاه نظامی قرنطینه می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، این بخشی از تلاش‌های این تولیدکننده خودرو برقی برای افزایش تولید در شانگهای است تا اطمینان حاصل شود که کارگران به کرونا مبتلا نمی‌شوند.

از این کارگران در شیفت دوم کاری در ابرکارخانه شانگهای استفاده می‌شود که در ماه مارس به‌علت برقراری قرنطینه سراسری در این شهر، تعطیل شد؛ اما حالا تحت یک «نظام چرخه‌ای بسته‌» که به تایید مقام‌های چین رسیده است، کار می‌کند.

کارگران پیش از برقراری تماس با کارکنان خارج از کارخانه، بین دو تا سه روز قرنطینه می‌شوند تا الزام‌های دولت رعایت شود. بنا بر گزارش‌ها، این اردوگاه به توالت و دوش‌های سیار مجهز است و کارگران با اتوبوس‌ بین محل اقامت و کار جابه‌جا می‌شوند.

بر اساس گزارش‌ها، تسلا می‌خواست از مراکز قرنطینه‌ خالی که چین برای قرنطینه مبتلایان به کرونا ساخته بود استفاده کند اما استفاده از کارخانه‌های متروک و این اردوگاه «عملی‌تر» بود.

طبق گزارش‌ها، کارکنان شیفت اول کف کارخانه می‌خوابند. آن‌ها باید شش روز در هفته، در شیفت‌های ۱۲ ساعته کار کنند تا تولید کارخانه را دوباره به‌سرعت سابق برگردانند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این کارگران عموما از خانواده‌ خود و جهان بیرون جدا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درست است کارگرانی که در این نظام چرخه‌ای بسته کار می‌کنند، به افزایش تولید کمک می‌کنند اما باید در تختخواب‌های اشتراکی، در آنچه بلومبرگ خوابگاه‌های موقت توصیف کرده است، سر کنند. عده‌ای از کارکنان کار می‌کنند وقتی بقیه خواب‌اند، و بعد جای خود را عوض می‌کنند.

بعد از ایالات متحده آمریکا، چین مهم‌ترین بازار تسلا است که در ظرفیت کامل، روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودرو تولید و سپس به سایر بخش‌های آسیا و اروپا صادر می‌کند.

تسلا به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر در این‌باره پاسخ نداد. نماینده تسلا در چین به بلومبرگ گفت که در مورد وضعیت این کارخانه به‌روزرسانی بیشتری نشده است که در اختیار آن‌ها بگذارد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در گذشته کارگران چینی را تحسین کرده بود و قبل‌تر در همین ماه گفت: «به نظر من، چندین شرکت بسیار قوی از چین سر برمی‌آورند. در چین افراد زحمت‌کش و بسیار بااستعداد که از صمیم قلب به تولید اعتقاد دارند خیلی زیادند.»

«نه تنها تا نیمه‌شب بلکه تا ۳ صبح هم دود چراغ می‌خورند؛ حتی به‌نوعی کارخانه را تعطیل هم نمی‌کنند؛ در حالی که مردم آمریکا سعی دارند کلا از زیر کار در بروند.»

ماسک و تسلا طبق حکمی که دادگاه در سال ۲۰۱۸ صادر کرد، در تهدید غیرقانونی و تلافی‌جویی علیه کارگران سابقه داشته‌اند، زمانی که این میلیاردر پیشنهاد کرد کارکنانی که به اتحادیه‌های کارگری می‌پیوندند از دریافت سهامی که شرکت می‌پردازد چشم‌پوشی کنند.

پارسال هم ماسک از شی‌ جین‌ پینگ تقدیر کرد و در توییتر نوشت: «رونق اقتصادی چین به‌ویژه در زیرساخت واقعا شگفت‌انگیز است! به همه توصیه می‌کنم بروند و خودشان ببینند.»

© The Independent

بیشتر از جهان