«اگر تسلا در چین جاسوسی می‌کرد، درش را تخته می‌کردند»

تسلا به انتقادهای دولت آمریکا در مقایسه با دولت چین، پاسخ‌های ضدونقیض داده است

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا- REUTERS/Mike Blake/File Photo

ایلان ماسک می‌گوید اگر اتومبیل‌های ساخت شرکت تسلای او برای جاسوسی در چین مورد استفاده قرار می‌گرفت، تسلا بسته می‌شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مدیرعامل تسلا، در یک مباحثه مجازی با شو کیکون، متخصص فیزیک کوانتوم چینی، گفت: «ما برای آن که در مورد هرگونه اطلاعاتی محرمانه عمل کنیم، انگیزه بسیار قوی داریم. اگر تسلا از اتومبیل‌هایش برای جاسوسی در چین یا هر جای دیگری استفاده کند، بسته می‌شویم.»‌

به گزارش روزنامه وال‌استریت جورنال، آقای ماسک این اظهارات را در پاسخ به اخباری بیان کرد مبنی بر آن که چین استفاده از اتومبیل‌های تسلا را برای شرکت‌های نظامی و دولتی خود ممنوع می‌کند.

این اقدام ظاهرا ناشی از نگرانی‌های پکن از این است که داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ۱۲ حسگر، هشت دوربین و رادار اتومبیل‌ها، ممکن است خطر امنیت ملی دربرداشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که این ادعاهای چین مشابه ادعاهایی باشد که دولت ترامپ علیه هواوی و تیک‌تاک مطرح کرده و گفته بود که داده‌های شرکت عظیم تلفن هوشمند هواوی و اپ ویدیوی مجازی تیک‌تاک، ممکن است مورد استفاده دولت چین علیه آمریکا قرار گیرد.

تسلا سال گذشته ۱۴۷ هزار و ۴۴۵ اتومبیل در چین فروخت که ۳۰ درصد کل خودروهای فروخته شده را تشکیل می‌دهد. بنابراین، محدودیت‌های بیشتر از سوی چین می‌تواند سهم بازار این شرکت خودرو برقی را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته بی‌بی‌سی، در بحث اخیر، آقای ماسک ظاهرا خواستار همکاری بیشتر میان چین و ایالات متحده شده است. آقای ماسک در آن مباحثه گفت:‌ «حتی اگر جاسوسی هم در میان باشد، کشور دیگر چه می‌آموزد و آیا واقعا مهم است؟»

تسلا به انتقادهای دولت آمریکا در مقایسه با دولت چین، پاسخ‌های ضدونقیض داده است.

در سال ۲۰۱۸، هنگامی که ماموران امنیتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار درباره آقای ماسک تحقیق می‌کردند، هیئت تسلا توافق‌نامه آن نهاد را رد کرد و آقای ماسک تهدید کرد که درجا استعفا می‌کند.

علاوه بر این، آقای ماسک محدودیت‌های بهداشتی برای مهار ویروس کرونا را «فاشیستی»‌ خوانده و خواستار آن شده است که مقامات «آزادی مردم را به آنان بازگردانند.»

با این حال، هنگامی که یکی از کارکنان تسلا، شرکت برق چین را مسئول آسیب به اتومبیل تسلای یکی از مشتریان خواند، تسلا رسما از دولت چین عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، مرکز فعالیت‌های تسلا در چین نیز خود را کاملا با اهداف اقتصادی دولت چین منطبق کرده و گفته است که این کار «به تولید ساختار «گردش دوگانه» چین کمک می‌کند، که ارجاعی است به هدف شی جینپینگ برای «اتکابه‌نفس بیشتر» در کشور که موجب «مقاومت در مقابل فشار غرب» می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان