قدردانی بنت از تصمیم بایدن برای حفظ سپاه در فهرست تروریستی

پولیتیکو: رییس‌جمهوری آمریکا تصمیم خود را نهایی کرده است

دیدار سال گذشته جو بایدن و نفتالی بنت در کاخ سفید-Nicholas Kamm / AFP

همزمان با اعلام خرسندی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل از تصمیم دولت آمریکا برای حفظ سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، وب‌سایت پولیتیکو در گزاشی نوشت که تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا برای باقی‌ماندن سپاه در فهرست تروریستی نهایی شده است.

 

وب‌سایت خبری-تحلیلی پولیتیکو بامداد روز چهارشنبه چهارم خرداد در گزارشی نوشت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در نهایت تصمیم گرفت تا نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریسی ایالات متحده بماند.

سپاه پاسداران در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ و در دولت دونالد ترامپ، رئيس جمهوری پیشین آمریکا، در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت. پیش‌تر شماری از سناتورها و نمایندگان هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه آمریکا درباره حذف سپاه از فهرست سازمان‌‌های تروریستی به بایدن هشدار داده بودند.

پولیتیکو در ابتدای گزارش روز چهارشنبه خود به نقل از یک مقام ارشد غربی نوشت این تصمیم دقیقا یک ماه پیش طی یک تماس تلفنی به اطلاع نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، رسید. به گفته این مقام ارشد غربی، این تصمیم در دولت بایدن «نهایی» است و «پنجره امتیازدهی به ایران بسته شده است».

روز سه‌شنبه سوم خرداد ماه  نخست وزیر اسرائیل در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر به زبان عبری نوشت: «من از تصمیم دولت آمریکا مبنی بر حفظ نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی خارجی ایالات متحده - جایی که به آن تعلق دارد - استقبال می‌کنم.» بنت در این توییت با خطاب قرار دادن بایدن از تصمیم او و اینکه دوست واقعی اسراییل است، قدردانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات هسته‌ای که برای یک سال در دولت بایدن با هدف احیای برجام دنبال می‌شد، نیمه اسفندماه، پس از حمله روسیه به اوکراین و درخواست تضمین منافع مسکو در هرگونه توافق با تهران متوقف شد. پس از آن موضوع تاکید تهران بر خارج کردن نام سپاه از فهرست تروریستی به‌طور جدی‌تر مطرح شد، تا جایی که این موضوع مانع اصلی دستیابی به توافق عنوان شد. دولت بایدن نیز که پیش‌تر موضع ملایم‌تری در این زمینه به نمایش گذاشته بود و حتی برخی رسانه‌ها از آمادگی آن برای حذف سپاه از فهرست ترویسم خبر داده بودند، باتوجه به هزینه‌های این اقدام در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای، موضع خود را سخت‌تر کرد.

بودن یا نبودن نام سپاه پاسدارن در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، به لحاظ «فنی»، بخشی از توافق هسته‌ای با ایران نیست. بر این اساس، مقام‌‌‌‌های ارشد آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که طرح موضوع‌هایی خارج از «برجام»، مستلزم پاسخ دادن به نگرانی‌های فرا برجامی ایالات متحده است.

برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله مواردی است که در روند دستیابی به توافقی گسترده‌تر با تهران به آن اشاره می‌شود.

قدردانی اسراییل از بایدن بابت حفظ سپاه در فهرست تروریستی در حالی انجام می‌شود که هفته آینده نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود. این نشست در صورت انجام نشدن نوعی توافق بین ایران وآژانس می‌تواند به صدور قطعنامه توبیخی منجر شود که راه را برای بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت هموار می‌کند.

بیشتر از جهان