هوتگ‌های استان سیستان‌ و بلوچستان حصارکشی نشده‌اند

مرگ‌های دنباله‌دار؛ در یک هفته پنج کودک و یک معلم در هوتگ‌های چابهار غرق شدند

هوتگ به گودال‌هایی گفته می‌شود که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن‌ها جمع‌آوری و ذخیره می‌شود - ایرنا

بیشتر هوتگ‌های استان سیستان و بلوچستان حصارکشی نشده‌اند. این خبر را جواد سپاهی، سرپرست فرمانده ویژه چابهار، اعلام کرد و گفت: «۹۲۰ هوتگ چابهار در محدوده بخش‌های پُلان، پیرسهراب و مرکزی برای استفاده درست در زمینه توسعه کشاورزی و تامین آب احشام و شست‌وشو نیازمند ساماندهی و حصارکشی‌اند.»

معاون استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه ساماندهی هوتگ‌ها، بدون اشاره به وظایف دولت برای تامین آب موردنیاز مردم، درخواست کرد برای ساماندهی هوتگ‌ها از «ظرفیت‌ مردمی خیرین» استفاده شود. جواد سپاهی از جمعیت هلال‌احمر نیز خواست برای جلوگیری از غرق شدن در هوتگ‌ها، آموزش و نجات مردم را در دستور کار قرار دهد.

جلسه ساماندهی هوتگ‌های سیستان و بلوچستان پس‌ از آن برگزار شد که در طول هفته گذشته، پنج کودک و یک معلم در هوتگ‌های منطقه دشتیاری غرق شدند و جان باختند.

روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌، هم یک دختر ۱۱ ساله به نام ساجده در روستای زهرآپ از توابع بخش پیرسهراب چابهار در هوتگ‌ غرق شد تا شمار قربانیان در یک هفته به شش نفر برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد کریم عزیزی، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، روز یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت، خبر داده بود که دو دختر دانش‌آموز از اهالی روستای دشتیاری هنگام تهیه آب در هوتگ سقوط کردند و جان باختند. معلم ۳۰ ساله آنان نیز که می‌خواست کودکان را نجات بدهد، خود درون گودال افتاد و غرق شد. پیش از آن‌ها نیز یک کودک چهارساله‌ در هوتگ روستای عید و بازار سقوط کرده و قربانی شده بود.

هوتگ به گودال‌هایی گفته می‌شود که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن‌ها جمع‌آوری و ذخیره می‌شود. این گودال‌ها که در سال‌های اخیر به قربانگاه کودکان منطقه دشتیاری چابهار تبدیل شده‌اند، به دلیل آلودگی بسیار حتی برای شست‌وشو و کشاورزی هم مناسب نیستند اما در پی بحران شدید آب، بسیاری از ساکنان استان سیستان و بلوچستان مجبورند حتی برای آشامیدن هم از این آب استفاده ‌کنند.

پیش‌تر، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، در اعتراض به وضعیت آب در استان سیستان و بلوچستان، یک لیوان آب گل‌آلود هوتگ را در مجلس سرکشید و از سران قوا و وزیر نیرو خواست که آنان نیز چنین کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در ۱۱ سال اخیر، ۴۶ نفر از ساکنان روستاهای مختلف چابهار و منطقه دشتیاری حین بازی، تهیه آب یا گذراندن اوقات فراغت در هوتگ‌ها غرق شدند و جان باختند.

بیشتر این گودال‌ها سیم‌کشی و سکوبندی نشده‌اند و به همین دلیل کودکان هنگام برداشتن آب در آن‌ها سقوط می‌کنند. کودکان منطقه دشتیاری حتی اگر از خطر سقوط در هوتگ‌ها در امان بمانند، ممکن است طعمه گاندوها شوند.

پیش‌تر آیلین سعیدی، مشاور سابق فرماندار چابهار در امور زنان، گفته بود که سالانه ۱۰ تا ۱۲ نفر در هوتگ‌ها قربانی می‌شوند که بیشتر هم کودکان‌اند.