چهار کودک قربانی بحران آب در سیستان و بلوچستان

ادامه مرگ‌ سریالی کودکان در هوتگ‌‌ها؛ هیچ سازمانی برای کمک نیامد

گودال‌هایی که «هوتگ» نام دارند، تا حدودی مشکل بحران آب در سیستان و بلوچستان را حل کرده اما بلای جان کودکان شده‌اند - عصر ایران 

ریزش دیواره یک گودال در چابهار جان چهار کودک را گرفت و سه کودک را مجروح کرد. به گفته دهیار روستای بنواسحاق این کودکان شش تا ۱۲ سال داشتند و در حال بازی در گودال بودند که دیوار آن ریزش کرد.

بر اساس اعلام وزارت نیرو سیستان و بلوچستان فقیرترین استان کشور از منابع آبی است. یکی از راهکارهای مردم بومی این استان برای درمان کمبود آب این است که گودال‌هایی را برای ذخیره آب باران حفر می‌کنند. این گودال‌ها که «هوتگ» نام دارند، اگرچه تا حدودی مشکل بحران آب در سیستان و بلوچستان را حل کرده است اما بلای جان کودکان شده‌اند.

در سال‌های اخیر هم‌زمان با شدت یافتن بحران آب در سیستان و بلوچستان، خبرهای متعددی منتشر شد از کودکانی که هنگام برداشتن آب یا در هوتگ‌ها غرق شدند و جان باختند و یا طعمه گاندوها شدند.

در ادامه این حوادث روز جمعه هفت کودک در روستای بنواسحاق شهرستان چابهار زیر آوار یکی از همین هوتگ‌ها گرفتار شدند. بر اثر ریزش دیواره گودال، «محمدطاها درج تنگ»، «دانیال پیل پایه»، «اسلم جدگال» و «علیرضا جدگال» جان خود را از دست دادند، دو کودک به‌صورت سرپایی مداوا شدند و یکی از کودکان نیز به بیمارستان منتقل شد. یار محمد باحور گفت که کودکان در حال بازی در گودال بودند که این حادثه اتفاق افتاد. علت مرگ آنان نیز خفگی اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گودالی که چهار کودک را به کام مرگ کشید، در هفته‌های اخیر حفر شده بود و کودکان جان‌باخته و مصدوم پس از تمام شدن کلاس درس قرآن رفته بودند که در آن بازی کنند اما در کمتر از چند دقیقه این اتفاق افتاد.

«حاجی ستار» عضو شورای روستا درباره این حادثه و نرسیدن کمک از سوی نهادهای رسمی به خبرگزاری رکنا گفت: «یک‌دفعه اهالی روستا دیدند که کوچه پر از خاک شد و متوجه شده بودند که گودالی که خاک‌برداری شده بود، نشست کرده و بچه‌ها در گودال مدفون شده بودند. مردم بلافاصله با بخشداری تماس گرفتند و تقاضای کمک کردند اما از هیچ ارگانی کسی به کمک آن‌ها نیامد.»

او در ادامه افزود: «اهالی روستا سراسیمه به سمت گودال می‌دویدند. اطراف خود را نگاه می‌کردند تا بفهمند کدام بچه‌ها زیر آوار مانده‌اند. بچه‌ها خودشان تند نام دوستانشان را با گریه می‌گفتند. هفت کودک زیر آوار مانده بودند و اهالی با امکانات کمی که در دست داشتند در یک ساعت و نیم لحظات نفس‌گیر و پر از اضطراب بدون هیچ کمکی توانستند بچه‌ها را از زیر آوار بیرون بیاورند.» به گفته این ساکن بومی حال کودک دیگری که در بیمارستان بستری است، نیز وخیم است.

با وجود اینکه هوتگ‌ها به قتلگاه کودکان سیستان و بلوچستان تبدیل شده‌اند، مقام‌های جمهوری اسلامی هیچ راه‌حل مناسبی برای مقابله با کمبود آب در این استان ارائه نداده‌اند. حتی آب‌رسانی با تانکر نیز به‌صورت منظم انجام نمی‌شود و در بسیاری مواقع مردم استان سیستان و بلوچستان مجبور می‌شوند آب‌های آلوده هوتگ‌ها را برای آشامیدن نیز استفاده کنند.

سال گذشته معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در اعتراض به وضعیت آب در استان سیستان و بلوچستان در مجلس، یک لیوان آب گل‌آلود هوتگ را سرکشید و از سران قوا و وزیر نیرو خواست که آنان نیز این کار را انجام دهند.

پیش‌تر پدر زینب، یکی از کودکان غرق شده در هوتگ به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «اگر آب روستای جکیگور روزها قطع نشود و خانواده‌ها مجبور نباشند برای تهیه آب به رودخانه بروند این بلا سرمان نمی‌آمد.»