«تهران امسال جزو ۵ استان پرتنش آبی است»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت که منابع آبی پایتخت امکان بارگذاری جمعیت جدید را ندارد

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت که شهر تهران امسال جزو پنج یا شش استان پرتنش آبی ایران است.

به گزارش ایلنا، او با حضور در شورای شهر با اشاره به وضعیت بارندگی در تهران و منابع آبی پایتخت گفت: «امسال در تهران دومین سال خشک متوالی را پشت سر می‌گذاریم. وضعیت بارندگی استان تهران مناسب نیست به طوری که امسال ۱۹۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم در حالی که سال گذشته میزان بارندگی ۲۵۹ میلی‌متر بوده است.»

شهر تهران با پنج سد شامل سدهای طالقان و امیرکبیر در غرب و سدهای لار، لتیان و ماملو در شرق تهران تامین آب می‌شود. یک میلیارد مترمکعب مجموع مخازن این سدهاست که  ۵۰ درصد از غرب تهران و ۵۰ درصد از شرق تهران تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره وضعیت مخازن سدها گفت: «در سال قبل با این که سال خشکی داشتیم ۸۱۷ میلیون حجم مخازن بود و امسال حجم مخازن ۶۱۵ میلیون است که نسبت به سال گذشته ۲۰۰ میلیون لیتر کاهش مخازن سدهای تهران است و وضعیت تهران را با مشکل مواجه کرده است.»

او با بیان این که شهر تهران ۱۷ درصد آب کل کشور را مصرف می‌کند، این میزان را یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب دانست و درباره چشم‌انداز آب تهران گفت: «باید برای جمعیت استان تهران فکر اساسی شود. این شهر امکان بارگذاری جمعیت جدید را ندارد و باید در چنین صورتی برای بارگذاری آب تصمیم‌گیری شود.»

اظهار نگرانی محمدرضا بختیاری در مقام مدیریت شرکت آب و فاضلاب درباره منابع آبی تهران در شرایطی است که او سال ۱۳۹۷ در همین جایگاه اعلام کرده بود که «چند پروژه به طور همزمان اجرا می‌شود که تا سال ۱۴۰۰ میزان تنش آبی به صفر برسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او آن زمان در نشست حاشیه‌ای چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب، از برنامه‌هایی برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ نیز خبر داده و گفته بود که با اجرای آن برنامه‌ها ۲۵۰ میلیون مترمکعب به منابع آب تهران اضافه می‌شود. با این حال در سال ۱۴۰۱ نه تنها به منابع آبی تهران اضافه نشده بلکه در شرایط فعلی استان تهران یکی از شهرهای پرتنش آبی شناخته می‌شود.

مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بحران کم‌آبی تاکنون به ساده‌ترین راه‌ها متوسل شده‌اند. در کنار دعا برای بارش باران، توصیه مردم به صرفه‌جویی و جیره‌بندی آب، استفاده از منابع آب زیرزمینی راهکار دیگری بوده که تاکنون برای حل مشکل کمبود آب در پیش گرفته شده است؛ اقدامی که در طول چهار دهه گذشته، فرونشست اغلب دشت‌های ایران را در پی داشته است و اکنون علاوه بر بی‌آبی و خشکسالی، فرونشست زمین نیز ایران را تهدید می‌کند.

پیش از این نیز در باره کمبود منابع آبی در تهران هشدار داده شده بود. در اواسط فروردین امسال محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب تهران گفت: «ورودی سدهای تهران در سال گذشته ۵۷۳ میلیون مترمکعب بوده است، در حالی که از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ فروردین، ورودی سدهای تهران ۴۰۹ میلیون مترمکعب بوده که این رقم نشان‌دهنده کاهش ۳۰ درصدی ورودی‌های سدهای تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.»

به گفته شهریاری، کاهش ۷۴ درصدی بارش‌های فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته، ورودی سدهای تهران را کاهش داد به گونه‌ای که در فروردین امسال ورودی روان‌آب به سدهای تهران ۶۲ میلیون مترمکعب بود، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، این رقم ۱۲۰ میلیون مترمکعب بوده است.

پیش از او نیز احد وظیفه، رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفته بود که با کاهش ذخایر آبی سدهای تهران، وضعیت خشکسالی در استان تهران «شدید» است و نگرانی‌هایی‌ برای تامین آب در فصل‌های بهار و تابستان وجود دارد.

رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان این نکته که در طبیعت چهار نوع خشکسالی هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژیک و اقتصادی - اجتماعی وجود دارد، گفت که ایران درگیر هر چهار نوع خشکسالی است، اما از این میان خشکسالی هواشناسی زودتر از سایر خشکسالی‌ها بروز می‌کند.