پیامد خیره شدن به افراد با ناهنجاری‌های چهره چیست؟

خیره شدن تاثیر منفی بر سلامت روان افرادی می‌گذارد که ناهنجاری‌های مشهود دارند

وینی هارلو،‌ مدل کانادایی که مبتلا به بیماری اختلال پوستی پیسی است- LOIC VENANCE / AFP

خیریه‌ای که از افرادی حمایت می‌کند که علایم مشخصه، جای زخم یا ناهنجاری در چهره دارند، کارزاری راه انداخته است که نشان دهد زل زدن به آن‌ها در ملاء‌عام چه تاثیری بر سلامت روان‌شان می‌گذارد.

کارزار «چنجینگ فیسز» (Changing Faces) یک نظرسنجی راه انداخت که نشان داد افرادی که تفاوت‌های مشهودی در چهره یا جاهای دیگر بدن خود دارند، در چند سال گذشته هنگام حضور در محیط بیرون [و در معرض دید] عمومی، شاهد افزایش رفتارهای خصمانه [به خود] بوده‌اند.

این کارزار به مردم توصیه اکید می‌کند که به افرادی که تفاوت‌هایی در چهره یا نقاط دیگری در بدن خود دارند، خیره نشوند، زیرا این کار روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

طبق گفته این خیریه، خیره شدن تاثیر منفی بر سلامت روان و بهزیستی (wellbeing) افرادی می‌گذارد که ناهنجاری‌های مشهود دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیم بیشترهزار نفری که دارای علایم مشخصه، جای زخم، یا بیماری‌ای بودند که ظاهر آن‌ها را متفاوت می‌کرد، در این نظرسنجی اعلام کردند که به دلیل ناهنجاری‌های مشهودشان احساس شرم یا دستپاچگی (self-conscious) کرده‌اند.

گزارش «چنجینگ فیسز» به این نتیجه رسیده است که تقریبا یک سوم افرادی با تفاوت‌های مشهود [در چهره و بدن] می‌گویند زمانی که بیرون می‌روند، مردم به آنان خیره می‌شوند.

«هر چه بزرگ‌تر می‌شدم، به اضطراب بیشتری هم از خیره شدن مردم به من، دچار می‌شدم.» - پیتر، شرکت‌کننده در کمپین چنجینگ فیسز»

هفته بعد هفته برابری چهره‌ها است (#FaceEqualityWeek) و موضوع آن خیره شدن است. در اینجا می‌توانید به اطلاعات بیشتری در مورد هفته برابری چهره‌ها از جمله طریقه حمایت از آن دست یابید:

این کارزار که در طول هفته برابری چهره‌ها از ۱۶ تا ۲۰ مه راه‌اندازی شده است، در نظر دارد به عموم مردم بیاموزد که چرا خیره شدن، رفتاری مشکل‌زا است.

طبق گزارش این خیریه در سال ۲۰۱۹ تقریبا یک پنجم افراد بریتانیا دارای ناهنجاری‌های مشهود به شمار می‌آمده‌اند.

تحقیق سال ۲۰۱۹ «کام‌رس» (ComRes) که روی ۱۰۳۷ نفر انجام شد، دریافت که بیشترین رفتارهای خصمانه از طرف غریبه‌ها صورت می‌گیرد و از هر ۱۰ نفر پاسخ‌دهنده، شش نفر (۵۸ درصد) گفته بودند رفتار خصمانه‌ای را از طرف کسی که نمی‌شناخته‌اند، تجربه کرده‌اند.

هیتر بلیک، مدیرعامل «چنجینگ فیسز»، گفت: «امید داشتیم که تجربه مشترک همه‌گیری کووید-۱۹ شاید درک جامعه را بالا ببرد، اما آن‌هایی که ناهنجاری یا عیبی مشهود دارند، هنگام بیرون رفتن در ملاءعام در واقع بیشتر در معرض خیره شدن، نظر دادن‌ها، و سوءاستفاده‌ها قرار گرفته‌اند.»

«به دلیل وجود فرصت‌های محدود برای  معاشرت‌های اجتماعی و این که افراد در معرض دید نبوده‌اند یا چهره‌شان را با ماسک یا پوشاننده‌ها پنهان کرده‌اند، شاید دیدن میزان زیادی از چهره‌ها و گونه‌های مختلف اندام‌ها در دوسال گذشته چندان عادی نبوده است.»

«بهانه‌ای وجود ندارد - صرفا پذیرفتنی نیست که مردم رفتارهای منفی، سوءاستفاده، و تبعیض‌آمیزی را فقط به دلیل اینکه چگونه به چشم می‌آیند، از سر بگذرانند.»

اتول میلز ۲۸ ساله، سفیر این خیریه که با کیست هیگروما و فلج صورت متولد شده است، گفت: «برای من، خیره شدن‌ها درست به بدی نظرهای توهین‌آمیز است.»

«وقتی در معرض خیره شدن قرار گیرید، می‌تواند موجب شود که اضطراب زیادی حس کنید.»

او در ادامه گفت: «آیا قیافه ظاهری من باید موجب تشدید سوءاستفاده جسمی یا کلامی شود؟»

«من در حیرتم که فردی که به من زل می‌زند، چه فکری می‌کند. این نگاه خیره که شاید شما دیگر هرگز به آن فکر نکنید، می‌تواند بارها و بارها، ساعت‌ها، روزها و حتی ماه‌ها بعد، باز هم در ذهن من تکرار شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی