مکرون فهرست اعضای جدید کابینه‌اش را منتشر کرد

فهرست اعضای کابینه جدید مکرون نشان می‌دهد که، به‌غیر از وزارت خارجه، تغییر چندانی در باقی وزارتخانه‌های کلیدی دولت دوم او ایجاد نشده است

کارترین کولونا دومین زنی در تاریخ فرانسه است که به‌عنوان وزیر خارجه این کشور انتخاب می‌شود -- TIZIANA FABI / AFP

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، فهرست اعضای پیشنهادی کابینه جدیدش را منتشر کرد. به گزارش فرانس‌۲۴، کاخ الیزه فهرست اعضای کابینه را قریب به یک ماه پس از انتخاب مجدد مکرون در ۲۴ آوریل ۲۰۲۲ و همچنین یک ماه پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی فرانسه منتشر کرده است.

به گزارش این خبرگزاری جایگزین کردن وزیر خارجه جدید مهمترین تغییر کابینه به حساب می‌آید. به این ترتیب، ژان-ایو لودریان، باید مقام وزارت خارجه فرانسه را به کاترین کولونا، سفیر فعلی فرانسه در بریتانیا، تحویل دهد.

آغاز مسئولیت کاترین کولونا در دستگاه دیپلماسی فرانسه به سال ۱۹۸۳ برمی‌گردد، که از طرف دولت فرانسوا میتران به سفارت فرانسه در ایالات متحده آمریکا اعزام شد و ابتدا در بخش سیاسی سفارتخانه کارش را آغاز کرد و سپس فعالیت دیپماتیکش را در بخش مطبوعات و اطلاع‌رسانی ادامه داد. این زن دیپلمات ۶۶ ساله در دهه‌های اخیر نقش‌های متفاوتی در دستگاه دیپلماسی فرانسه ایفا کرده است؛ به عنوان مثال پیش از رفتن به سفارتخانه فرانسه در بریتانیا، او سفیر این کشور در ایتالیا نیز بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه میشل آلیوت ماری برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۱۰، مسئولیت هدایت وزارت خارجه فرانسه را بر عهده داشت، این دومین‌بار است که کاخ الیزه یک زن را به عنوان وزیر خارجه انتخاب می‌کند.

در حال حاضر برخی تصمیم‌های امانوئل مکرون در ارتباط با وزارت خارجه باعث شده است تا نارضایتی‌هایی در این وزارتخانه به‌وجود بیاید. به عنوان مثال تصمیم رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اصلاح ساختار شغلی در دستگاه دیپلماسی این کشور، اعتراض اتحادیه‌های کارگری را به همراه داشته است. از این جهت گروهی از تحلیل‌گران و کارمندهای ارشد دولت فرانسه، از جمله سفیر این کشور در روسیه، بر این باورند که وزارت خارجه، به‌لحاظ روانی، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و انتخاب کاترین کولونا در راستای بازگرداندن شرایط عادی به وزارت خارجه فرانسه است.

رویترز می‌نویسد عمده شهرت کاترین کولونا به دورانی برمی‌گردد که در مقام سخنگوی ژاک شیراک، رئیس جمهوری اسبق فرانسه، مواضع رسمی دولت فرانسه در مخالفت با حمله نظامی ایالات متحده آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ را به زبان می‌آورد. از این رو بسیاری امیدوارند که کولونا بتواند نقش موثری در تقویت موضع اوکراین و پایان دادن به حمله روسیه به اوکراین ایفا کند.

وبسایت پولتیکو نیز با انتشار خبر معرفی اعضای جدید کابینه انتخاب کولونا را غافلگیرکننده توصیف کرد و این تغییر را مهمترین تغییر کابینه جدید مکرون دانست. به گزارش این وبسایت، وزرای برخی وزارتخانه‌های کلیدی، از جمله وزارت کشور و وزارت اقتصاد، تغییر نکرده‌اند و دولت دوم مکرون همچنان متشکل از چهره‌هایی راستگرا است.

بیشتر از جهان