مکرون احتمالا تمدید مهلت برگزیت را وتو می‌کند

پایه‌های اعتماد بین فرانسه و بریتانیا ترک برداشته است

Francois Mori / POOL / AFP

یک دیپلمات سابق و ارشد فرانسه هشدار داده است که امانوئل مکرون سخت وسوسه خواهد شد که به خاطر «وخامت اوضاع» در بریتانیا هرگونه تاخیر درخروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را وتو کند.

به گفته پیر سلا، رئیس جمهور فرانسه – که هم اکنون نیز تهدید کرده که مهلت ماده شماره ۵۰ (برای برگزیت) را تمدید نخواهد کرد – بحران جاری در اطراف بوریس جانسون را به مراتب «نگران کننده‌تر» از رویدادهای پیشین تلقی خواهد کرد.

سفیر سابق فرانسه در اتحادیه اروپا هشدار داد:«اوضاع در بریتانیا به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا روز به روز عجیب تر و به وخامت بیشتری می گراید».

آقای سلا گفت اگر نخست وزیر بریتانیا طبق قانون ناچار شود (برای تمدید مهلت برگزیت) تقاضا بدهد، امکان آن وجود دارد که فرانسه این تقاضا را وتو کند زیرا بریتانیا در «ارائه یک گزینه قابل قبول دیگر» بر توافقی که هم اکنون شکست خورده، ناتوان بوده است.

آقای سلا به رادیو بی بی سی گفت که رئیس جمهور فرانسه خواهان وجود «میزان کافی اعتماد» است. او افزود:« شاید امروز نبود اعتماد در مورد راهی است که کشور شما در ارتباط با آینده‌اش با اتحادیه اروپا می بیند».

اگر فرانسه تمدید ضرب الاجل برگزیت را وتو کند، بریتانیا در روز ۳۱ اکتبر بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، مگر آن که پارلمان این کشور به ناگاه شرایط خروج را تصویب کرده یا ماده ۵۰ را که بر خروج بریتانیا دلالت دارد، لغو کند.

آقای مکرون مدت‌هاست به عنوان یکی از سرسخت‌ترین رهبران اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. این در تناقض با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است که مایل است به بریتانیا فرصت بیشتری بدهد.

فرض کلی بر آن بوده که رئیس جمهور فرانسه «نقش ژنرال دوگل» را تکرار نخواهد کرد که در سال‌های ۶۰ پیوستن بریتانیا به بازار مشترک اروپا را وتو کرد. 

اما آقای سلا در مورد یک انتخابات تازه در پائیز گفت:«موضوع پیرامون شخصیت‌ها دور نمی زند». او افزود:« مهمترین سئوال، و سئوالی که آقای مکرون آخرین بار مطرح کرد این است که هدف (انتخابات) دقیقا چیست؟»

احتمال تقاضای بریتانیا برای تمدید مهلت ماده ۵۰ وجود دارد زیرا لایحه‌ای که از پرت شدن ناگهانی بریتانیا از پرتگاه برگزیت جلوگیری می‌کند روز دوشنبه به بهای شکست مهلک اقای جانسون، در پارلمان بریتانیا مطرح می‌شود. 

در همان روز، نخست وزیر در به راه انداختن روند انتخابات عمومی که سخت خواهان آن است، شکست می‌خورد. او روز دوشنبه، برای منتفی کردن قانون «دوره مشخص پارلمانی»، به دو سوم آرای نمایندگان یعنی رقم سحرآمیز ۴۳۴ رای محتاج است. اما احزاب اقلیت از جمله کارگر در مخالفت با انتخابات زودرس متحدند.

تاکتیک دیگری که آقای مکرون می‌تواند به کار بگیرد این است که طرحی یک‌خطی برای کنارگذاشتن این لایحه معرفی کند. اما این طرح هم می‌تواند اصلاحیه بخورد که این امر موجب خواهد شد تا برنامه‌های بحث‌برانگیز او برای تعطیل کردن پنج هفته‌ای پارلمان از اوایل هفته دیگر، به تعویق بیافتد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/uk/politics

© The Independent