کنگره آمریکا بسته ۴۰ میلیارد دلاری کمک به اوکراین را تصویب کرد

استقبال جو بایدن از تصمیم سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو

نخست‌وزیر سوئد در حال پاسخ به پرسش خبرنگاران مقابل کنگره آمریکا-Drew Angerer / Getty Images via AFP

سنای آمریکا روز پنجشنبه بسته کمک ۴۰ میلیارد دلاری نظامی، اقتصادی و غذایی به اوکراین را با ۸۶ رای موافق و ۱۱ رای مخالف تصویب کرد.

این رای‌گیری نشان داد که اکثر جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها در حمایت از اوکراین برای ایستادگی در مقابله حمله ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری اوکراین هم‌نظرند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری اوکراین که مصوبه کنگره را برای امضا دریافت کرده است، گفت: «خوشحالم که پیام روشن دوحزبی کنگره در حمایت از پشتیبانی ایالات متحده ار مردم اوکراین برای دفاع از آزادی و دمکراسی را دریافت می‌کنم.»  این لایحه پیش‌تر به در مجلس نمایندگان تصویب شده بود و اکنون برای اجرا تنها به امضا جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نیاز دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین نیز در پیامی از این اقدام آمریکا قدردانی کرد.

جو بایدن همچنین در دیدار روز پنجشنبه با با ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد و سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند که به آمریکا سفر کرده‌اند از تصمیم تاریخی آنها برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، استقبال کرد. این تصمیم پس از حمله روسیه به اوکراین با هدف جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو و باوجود تهدید مسکو علیه عضویت سوئد و فنلاند در ناتو اتخاذ شده است. مقام‌های بلندپایه روسیه بارها تهدید کرده‌اند که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان نظامی «ناتو»، مسکو سکوت نمی‌کند و واکنش خواهد داشت.

پیشتر دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه، هشدار داده بود در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان نظامی «ناتو»، روسیه، تسلیحات اتمی‌ خود را در منطقه «بالتیک» مستقر خواهد کرد.

 فنلاند، همسایه روسیه است و ۱۳۰۰ کیلومتر با این کشور مرز مشترک دارد. سوئد نیز، در آن سوی دریای بالتیک، با روسیه مرز آبی دارد.

علاوه بر روسیه، ترکیه نیز از درخواست عضویت سوئد و فنلاند برای پیوستن به «ناتو» ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، نوشت: به متحدان خود گفته‌ایم که به درخواست عضویت فنلاند و سوئد در «ناتو» نه خواهیم گفت.

اردوغان پیشتر از اقامت و فعالیت پناهندگان کرد مخالف حکومت ترکیه، در سوئد و فنلاند، انتقاد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بسته ۴۰ میلیارد دلاری کمک به اوکراین که بزرگترین کمک آمریکا به اوکراین از آغاز تهاجم نظامی روسیه به این کشور است، در حالی تصویب شده است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از ارسال ۱۰۰ میلیون دلار کمک تجهیزاتی و تسلیحاتی دیگر به کی‌یف خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، از آغاز حمله روسیه به اوکراین در اسفندماه، آمریکا تا کنون حدود چهار میلیارد دلار تجهیزات به اوکراین ارسال کرده است.

همزمان مقام‌های نظامی روسیه اعلام کردند صدها تن از نیروهای اوکراینی که برای چندین هفته‌ در داخل کارخانه فولاد شهر ماریوپل، در جنوب اوکراین، مقاومت می‌کردند در نهایت تسلیم نیروهای روس شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت، به نقل از نیروهای نظامی روسیه، شمار نظامیان تسلیم‌شده اوکراینی را ۱۷۰۰ تن اعلام کرد. 

همزمان نگرانی از چگونگی برخورد نظامیان روسی با اسرای اوکراینی افزایش یافته است. 

در حال حاضر، مقام‌های صلیب سرخ جهانی و سایر سازمان‌های حقوق بشری، تلاش می‌کنند تا به اسرای جنگی دسترسی داشته باشند و امکان ثبت بی‌طرفانه وضعیت آنها فراهم شود.

صلیب سرخ جهانی از مقام‌های نظامی روسیه خواسته است تا فهرست نظامیان تسلیم شده اوکراینی به طور رسمی زیر عنوان «اسرای جنگی» ثبت و منتشر شود.

بیشتر از جهان