پادشاه اردن محدودیت‌های تازه‌ای بر برادرش، امیر حمزه، اعمال کرد

به گفته ملک عبدالله، او همچنان امیر حمزه را برادر خود می‌داند و امیدوار است او هر چه زودتر به «بلوغ برسد» و در اداره کشور به پادشاه اردن کمک کند

پادشاه اردن طی اظهاراتی گفت که بالاترین سطح خویشتن‌داری و تسامح را در قبال برادرش حمزه اتخاذ کرده -- AFP

خبرگزاری رویترز، از تصمیم جدید ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در مورد امیر حمزه بن حسین، ولیعهد پیشین و برادر ناتنی پادشاه فعلی اردن، خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، دیوان پادشاهی اردن روز پنجشنبه، ۱۹ مه ۲۰۲۲، اعلام کرد از این پس محدودیت‌هایی برای «تحرکات، محل سکونت و ارتباطات» امیر حمزه وجود خواهد داشت.

امیر حمزه در آوریل سال گذشته میلادی، به دلیل تلاش‌هایی در جهت «بی‌ثبات کردن سلطنت» به حصر خانگی محکوم شد. مقام‌های پادشاهی اردن بر این باورند که تلاش‌های او در این زمینه در هماهنگی با نیروهای خارجی بوده است. در آوریل سال ۲۰۲۱، همچنین ۲۰ نفر دیگر نیز همراه با امیر حمزه بازداشت شدند؛ ایندیپندنت فارسی همان زمان، با انتشار گزارشی تحلیلی، به شرح این واقعه و ریشه‌های اختلاف میان ملک عبدالله دوم و برادر ناتنی‌اش، امیر حمزه، پرداخت.

به گزارش وبسایت العربیه، ملک عبدالله دوم با انتشار پیامی گفت، برادر ناتنی‌اش «همه» را خسته کرده و پادشاه اردن را به این نتیجه رسانده است که امیر حمزه تغییری در رفتارش نمی‌دهد و «آنچه که هست را تغییر نخواهد داد.» بر اساس متن منتشر شده در وبسایت العربیه، ملک عبدالله دوم در بخشی از پیامش نوشته است:«برادرم حمزه همچنان تمام حقایق و شواهد قطعی را نادیده می‌گیرد و حقایق و وقایع را در جهت تقویت روایت نادرست خود دستکاری می‌کند.»

ملکه مونا الحسین، مادر ملک عبدالله دوم AFP

در پیام پادشاه اردن، ضمن طرح این ادعا که امیر حمزه به قول‌وقرارهایش پایبندی نشان نمی‌دهد، رفتارهای او غیر مسئولانه توصیف شده و تبعات منفی این رویکرد غیرمسئولانه را متوجه کشور اردن و خانواده سلطنتی دانسته است. العربیه فارسی نیز روز پنجشنبه در مورد اظهارات ملک عبدالله دوم چنین نوشت:«پادشاه اردن طی اظهاراتی گفت که بالاترین سطح خویشتن‌داری و تسامح را در قبال برادرش حمزه اتخاذ کرده اما او دچار حالتی از توهم شده و اظهارات و موضع‌گیری‌هایش واقع‌بینانه نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر حمزه، که در حال حاضر ۴۲ سال دارد، در زمان درگذشت ملک حسین، پادشاه سابق اردن، در سال ۱۹۹۹ ولیعهد سلطنت بود، اما پنج سال پس از آغاز سلطنت ملک عبدالله دوم، و تصمیم پادشاه جدید اردن مبنی بر واگذار کردن مقام ولیعهدی به پسرش، شاهزاده حسین، از مقام جانشینی ملک عبدالله دوم خلع شد.

ملک عبدالله و امیر حمزه از دو مادر متفاوت به دنیا آمده‌اند. ایندیپندنت فارسی در گزارشی که پیش‌تر به آن اشاره شد در مورد سابقه خانوادگی این دو عضو خاندان سلطنتی اردن نوشت:«مادرِ عبدالله، زنی سفیدپوست از اهالی منطقه سافولکِ انگلستان است که پیش از آن‌که نام «موناالحسین» بگیرد، آنتوانت گاردینر نام داشت.» بر پایه این گزارش مادر امیر حمزه «لیزا نجیب الحلبی» نام داشت، در ایالات متحده آمریکا متولد شده بود و «با نام «نورالحسین» از ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۹ ملکه اردن بود.»

ملکه نورالحسین مادر امیر حمزه AFP

در گزارش ایندیپندنت فارسی در مورد ریشه اختلاف‌های ملک عبدالله دوم با امیر حمزه چنین آمده است:«شایعات بین اردنی‌ها از این می‌گوید که حمزه، پسر محبوب پدرش بوده و عبدالله به همین خاطر او را کنار گذاشته است. حمزه خود نیز به طرق مختلف به این شایعات دامن می‌زند: از جمله با دیدارهای متعدد با قبایل اردنی و با رسم لباس پوشیدن و حتی آرایش چهره درست مثل پدرش و معمولا کنار عکس او ظاهر شدن.»

به این ترتیب ملک عبدالله دوم، ضمن تاکید بر این نکته که همواره امیر حمزه را برادر خود می‌داند، نوشت امیر حمزه، همچنان «به رفتار توهین‌آمیز خود نسبت به من، تاریخ خانواده‌اش و نهادهای دولتی» ادامه می‌دهد و از این جهت او تصمیم گرفته است تا مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را بر وی اعمال کند، بلکه روزی امیر حمزه «به بلوغ برسد» و در اداره کشور به پادشاه اردن کمک کند.

بیشتر از جهان