استفاده از پهپاد برای قاچاق مواد مخدر از سوریه به اردن

در طول بیش از دو سال گذشته، ارتش اردن صدها عملیات قاچاق مواد مخدر از سوریه به این کشور را خنثی کرده است

قاچاق مواد مخدر در عملیاتی سازماندهی‌شده با استفاده از پهپادها و در سایه حمایت گروه‌های مسلح انجام می‌شود - hudsonreporter

فرماندهی منطقه نظامی شرق اردن در اقدامی بی‌سابقه، از قاچاق مقداری مواد مخدر که با پهپاد از سوریه به اردن منتقل می‌شد، جلوگیری کرد. به گفته یک منبع رسمی در فرماندهی کل نیروهای مسلح اردن، «نیروهای دفاعی پهپاد یادشده را به محض نزدیک شدن به حریم هوایی اردن کشف و دنبال و سرانجام ساقط کردند. پس از جست‌وجو، مقداری مواد مخدردر منطقه سرنگونی پهپاد یافت شد.»

منبع مزبور تاکید کرد: «نیروهای مسلح اردن همواره آماده‌ پاسخگویی به کسانی‌اند که قصد دارند امنیت ملی کشور را به خطر اندازند و مرزبانان اردنی با هرگونه تلاش و ترفند به منظور نفوذ به خاک اردن و قاچاق مواد مخدر به کشور، با سرعت و جدیت خاصی برخورد می‌کنند.»

تلاش‌های سازمان‌یافته

در طول بیش از دو سال گذشته، ارتش اردن صدها عملیات قاچاق مواد مخدر از سوریه به این کشور را خنثی و مقدار زیادی قرص‌های مخدر به‌ویژه قرص‌های روان‌گردان مشهور به نام «کپتاگون» را ضبط کرد. این در حالی است که سوریه به دنبال جنگ داخلی که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، با کمک سازمان شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان به بزرگ‌ترین منبع تولید مواد مخدر در منطقه تبدیل شده است.

ارتش اردن فوریه گذشته اعلام کرد: «تلاش‌ها برای قاچاق مواد مخدر از طریق مرزهای سوریه با اردن که اغلب مرزبانان اردن‌ آن‌ها را خنثی می‌کنند، در حال افزایش است و قاچاق مواد مخدر در عملیاتی سازماندهی‌شده با استفاده از پهپادها و در سایه حمایت گروه‌های مسلح انجام می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان امنیتی اردن از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون، بیش از ۱۶ میلیون قرص کپتاگون را در نقاط مرزی با سوریه ضبط کرده‌اند که این رقم با مقداری که در طول سال ۲۰۲۱، ضبط شده بود، برابر است. از این‌ رو می‌توان گفت که تلاش‌ها برای قاچاق مواد مخدر از سوریه به اردن به‌شدت رو به افزایش است.

مقام‌های اردنی خاطرنشان می‌کنند که به‌رغم تشدید تدابیر امنیتی در امتداد ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سوریه، از «قلمرو اردن همواره به‌عنوان گذرگاهی برای قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شود». وزارت کشور اردن تاکید می‌کند که «حدود ۸۵ درصد مواد مخدر کشف و ضبط‌‌شده، به‌قصد قاچاق به خارج از اردن وارد این کشور می‌شود.»

هشدارهای رسمی و تغییر قوانین برخورد با قاچاقیان

در ژانویه گذشته، هم‌زمان با انتشار گزارش روزنامه فرانسوی لوموند که بشار اسد را «رهبر کپتاگون در منطقه» توصیف کرد، دولت اردن با اشاره به گسترش خطر قاچاق مواد مخدر، درباره لزوم تلاش برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به دمشق هشدار داد و با اعلام خبر کشته شدن ۲۷ قاچاقی که از مرزهای سوریه به خاک اردن وارد شده بودند، خشم خود را ابراز داشت و خاطرنشان کرد که پس از تغییر قوانین تعامل در منطقه مرزی، با قاچاقچیان به‌شدت مقابله خواهد کرد.

در آن زمان، یک منبع رسمی در بیانیه‌ای به رسانه‌های محلی گفت که امان در پیام خود به دمشق، هشدار داده بود که «اگر شما در این زمینه اقدام نکنید، ما برای محافظت از مرزهای خود، تصمیم‌های را که لازم باشد، اتخاذ خواهیم کرد».

چندی قبل، هنگام دیدار ژنرال علی ایوب، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش سوریه، از امان، دولت اردن جزئیات عملیات قاچاق از جنوب سوریه را به او اطلاع داد و رژیم دمشق را تلویحا به دست داشتن در عملیات قاچاق مواد متهم مخدر کرد.

در همین راستا، ایندیپندنت عربی در تماسی با سفارت سوریه در امان، خواستار اظهارنظر در مورد حوادث مکرر قاچاق در مناطق مرزی با اردن شد، اما سفارت سوریه هیچ پاسخی نداد.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان