۱۰۲ کیلوگرم هروئین صادره از افغانستان به دست پلیس هند افتاد

«تریبون اندیا»، گزارش داد که این محموله از شهر مزارشریف بارگیری شده است

سوم آوریل، رهبر گروه طالبان با صدور فرمانی، کشت، استفاده و قاچاق مواد مخدر را ممنوع کرد-NARINDER NANU / AFP

روز یکشنبه، ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت)، پلیس هند در گمرک عطاری، که مرز تجاری میان هند و پاکستان است، یک محموله‌ ۱۰۲ کیلو گرمی هروئین را که از افغانستان صادر شده بود، کشف و ضبط کرد. این بسته هروئین، در یک محموله شیرین‌بیان جاسازی شده بود که در جریان بازرسی پلیس مرزی و در جریان بازرسی کالا با «دستگاه اشعه ایکس» کشف شد.

هندوستان‌تایمز به نقل از راهول ننگره، افسر گمرک، گزارش داد که عامل قاچاق، هروئین‌ها را به‌شکل ماهرانه‌ای با شیرین‌بیان مخلوط کرده بود اما در جریان بازرسی تشخیص داده شد و از انتقال آن به مقصد نهایی جلوگیری به عمل آمد. به گفته پلیس هند، محموله شیرین‌بیان را یک بازرگان مقیم دهلی از افغانستان وارد کرده بود. پلیس هند هویت واردکنندگان را فاش نکرد و افزود پس از نهایی شدن تحقیقات، در این مورد صحبت خواهد کرد.

رسانه هندی «تریبون ایندیا» به نقل از منابع خبری نوشته است که محموله ۳۴۰ کیلوگرمی شیرین‌بیان را که ۱۰۲ کیلو گرم آن هروئین تشخیص داده شده است، یک شرک تجاری به نام «عالم‌نظیر انصاری» از شهر مزارشریف بارگیری کرده است. در گزارش این رسانه آمده که مردی پشتون‌تبار، از اهالی قبیله شینواری، رانندگی کامیون حامل این بسته هروئین را بر عهده داشته است. این رسانه مشخص نکرده است که عالم‌نظیر انصاری، فردی حقیقی است یا نام تجاری وارد کننده محموله شیرین‌بیان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس مرزی هند در ژوئن ۲۰۱۹ نیز در گمرک عطاری یک محموله ۵۳۲ کیلو گرمی هروئین را که داخل بسته‌های نمک جاسازی شده بود، کشف کرد. 

این محموله ۱۰۲ کیلوگرمی هروئین صادره از افغانستان در حالی به وسیله پلیس هند کشف و ضبط شده است که ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، روز سوم آوریل، کشت، استفاده، و قاچاق خشخاش و مواد مخدر را در افغانستان ممنوع اعلام کرد. در فرمان رهبر گروه طالبان تاکید شده است که با متخلفان برخورد سختی خواهد شد. این فرمان در یک برنامه رسمی با حضور مقام‌های ارشد این گروه، از جمله مولوی عبدالسلام حنفی (معاون نخست‌وزیر)، سراج‌الدین حقانی (وزیر کشور)، ذبیح‌الله مجاهد (سخنگو) و خلیل حقانی (وزیر امور مهاجران) اعلام شد و مقام‌های برخی کشورها، از جمله ایران، از آن استقبال کردند.

این فرمان در حالی صادر شد که کشاورزهای افغان در جنوب این کشور، برداشت محصول مزارع خشخاش را حدود یک ماه پیش از آن آغاز کرده بودند و فصل برداشت این محصول در استان‌های شمال افغانستان نیز به تازگی فرا رسیده است. 

با آن که بیش از دو هفته از صدور این فرمان می‌گذرد، طالبان هیچ اقدامی علیه کشاورزهایی که هزاران جریب زمین را خشخاش کاشته‌اند و در حال حاصل‌برداری‌اند، در پیش نگرفته‌اند. در عین حال، صدور فرمان ملاهبت‌الله آخوندزاده در مورد ممنوعیت کشت، استفاده و قاچاق خشخاش و مواد مخدر، باعث گرانی ناگهانی و بی‌سابقه بهای تریاک و مشتقات آن در بازارهای افغانستان و کشورهای همسایه این کشور شد.