تجمع اعتراضی ایرانیان خارج از کشور برای آزادی احمدرضا جلالی

همسر احمدرضا جلالی گفته است که تمایل ندارد همسر بی‌گناهش با فردی همچون حمید نوری مبادله شود

فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از کشور نسبت به حکم اعدام جلالی اعتراض کردند- ایندیپندنت فارسی

جمعی از ایرانیان خارج از کشور، در اعتراض به قطعی شدن حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر دو تابعیتی ایرانی-سوئدی، دست به تجمع اعتراضی زدند.

اخیرا خبرگزاری ایسنا، هم‌زمان با آخرین روز محاکمه حمید نوری (عباسی)، که به اتهام مشارکت در کشتار جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ در استکهلم محاکمه شد، به نقل از منابعی که نام‌شان فاش نشده است، گزارش داد که حکم اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت سال جاری اجرا خواهد شد.

پس از انتشار این خبر، هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی، اعلام کرد:«امروز که به اجرای احکام مراجعه کردم، گفتند حکم چندین سال است که قطعی شده است و تکلیف این پرونده باید هرچه سریع‌تر مشخص شود. آن‌ها گفتند که این بار برای اجرای حکم اعدام ۱۰۰ درصد آمادگی داریم.»

بلافاصله پس از انتشار این خبر، فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از کشور به آن اعتراض کردند و این اقدام را نوعی گروکشی در مقابل پرونده حمید نوری خواندند.

اتهام حمید نوری، مشارکت در کشتار زندانیان سال ۱۳۶۷ است و جمهوری اسلامی ایران نیز احمدرضا جلالی را به «جاسوسی برای اسرائیل» متهم کرده است. این پزشک و محقق ایرانی‌تبار در سال ۱۳۹۵، با دعوت رسمی دانشگاه تهران، به ایران رفت و سپس دستگیر و زندانی شد.

در ادامه اعتراض‌ها، امروز، یکشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه)، نیز جمعی از فعالان حقوق بشر در شهرهای وین و کلن دست به تجمع اعتراضی زدند. روز گذشته نیز تجمع دیگری در شهر استکهلم سوئد برگزار شد که همسر و فرزند احمدرضا جلالی نیز در آن حضور داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز شایعاتی مبنی بر احتمال تبادل احمدرضا جلالی با حمید نوری شنیده شده بود، اما ویدا مهران‌نیا، همسر جلالی، در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت که تمایل ندارد همسر بی‌گناهش با فردی همچون حمید نوری مبادله شود.

در قوانین سوئد هیچ قانونی به‌منظور مبادله زندانی‌ها با دیگر کشورها وجود ندارد و تا امروز نیز دولت سوئد چنین اقدامی انجام نداده است.

با این حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره ارتباط این دو پرونده مدعی شد: «جلالی مدت‌ها است که به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شده، حکمش صادر شده و درخواست بازنگری کرده که در حال بررسی است. او خسارت عمده‌ای زد و متاسفیم که طبق آنچه مراکز اطلاعاتی و امنیتی می‌گویند، برخی از کشورهای غربی به اسرائیل در اجرای اقدام‌های تروریستی‌اش کمک کرده‌اند.»

اخیرا انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، نیز در جریان سفرش به تهران کوشید تا مقدمات آزادی جلالی را فراهم کند. او در این زمینه در حساب توییتر خود نوشت: «در تهران لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالی را مطرح کردم و خواستار آزادی او به دلایل بشردوستانه شدم.»