موج جدید بازداشت‌ها و تشدید برخوردهای خشن در ایران

بازداشت مستندسازان، عکاسان، معلمان و فعالان کارگری، طی هفته‌های گذشته شدت یافته است

کانال قرارگاه سایبری عمار، مدعی شده است که «رضا شهابی و مریم اسدالهی معروف به انیشا به اتهام ارتباط و همکاری باتیم برانداز خارجی بازداشت شدند.» - ATTA KENARE / AFP

همزمان با تدام اعتراضات سراسری و خیابانی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی موج تازه‌ای از بازداشت فعالان سیاسی و مدنی را به راه انداخته‌اند.

روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت جمعی از سینماگران طی بیانیه‌ای خواستار آزادی مستندسازانی شدند که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

سینماگران در این بیانیه نوشتند: «در تمام این‌سال‌ها نه تنها سانسور گسترده، بلکه دخالت نهادهای امنیتی در حوزه‌ سینما، امنیت شغلی سینماگران را به پایین‌ترین سطح ممکن رسانده است. دخالت نهادهای امنیتی در حوزه فرهنگ و هنر، اقتصاد و دیگر امور در حالی است که از وظایف اصلی خود بازمانده‌اند و در یک حرکت انحرافی، کنشگران را به صرف نگرش انتقادی مورد تفتیش و آزار قرار داده‌اند.»

جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، مریم مقدم، رضا درمیشیان، مصطفی آل‌احمد، بهتاش صناعی‌ها، کتایون ریاحی، علی مصفا، مجتبی میرطهماسب و حمید نعمت‌الله از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

مینا کشاورز و فیروزه خسروانی، دو مستندساز ایرانی، ۱۹ اردیبهشت در منزل خود دستگیر شدند. پیش از این دو نفر شیلان سعدی و ریحانه طراوتی هم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. در جریان بازداشت شیلان سعدی ۹ مامور امنیتی با هجوم به منزل این مستندساز، منزل او را بازرسی کردند و او را همراه خود بردند.

بازداشت این مستندسازان به حکم دادسرای ناحیه ۳۳ شهید مقدس، معروف به دادسرای اوین انجام شده است.

فعالان کارگری هم از موج جدید بازداشت‌ها در امان نماندند. آنیشا اسداللهی فعال کارگری در تاریخ ۱۹ اردیبهشت با یورش نیروهای امنیتی به منزلش در تهران بازداشت شد.

ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری نیز ساعت ۲ بامداد پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت طی هجوم شش مامور امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت شد. او پس از دو روز بی خبری طی تماس تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرد که در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین (تحت نظارت وزارت اطلاعات) به سر می‌برد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم اطلاع داد که صبح ۲۲ اردیبهشت، رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد از سوی ماموران وزرات اطلاعات بازداشت شد.

این سندیکا اطلاع داد: «پنج مامور وزرات اطلاعات به منزل رضا شهابی مراجعه و نگهبان ساختمان را مجبور کردند در آپارتمان را بزند. ماموران به محض اینکه لای در باز شد، با وجود اینکه همسر و دختر رضا شهابی لباس مناسب نداشتند، به زور وارد خانه ایشان شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانال‌های تلگرامی وابسته به حاکمیت در ایران در مورد این بازداشت‌ها مدعی شدند که بازداشت‌شدگان «عناصر یک هسته تشکیلاتی مرتبط با تیم برانداز اروپایی» هستند.

پیش از این اعلام شده بود که زوجی فرانسوی به نام‌های سسیل و ژاک کوهلر به عنوان گردشگر وارد ایران شده بودند توسط جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند. وزارت اطلاعات ایران ادعا کرده است که افراد دستگیر شده ماموریت داشته‌اند که از اعتراض‌ها و تجمع‌های صنفی برای مقاصد سیاسی و ایجاد ناامنی در کشور سواستفاده کنند.

کانال قرارگاه سایبری عمار، مدعی شده است که «رضا شهابی و مریم اسدالهی معروف به انیشا به اتهام ارتباط و همکاری باتیم برانداز خارجی بازداشت شدند.»

این کانال تلگرامی در راستای پرونده‌‌سازی برای این افراد نوشت: «این عناصر در جلسات تشکیلاتی متعدد این تیم خارجی حضور داشته‌اند و اتهام آن‌ها نیز تشکیل هسته ضدامنیتی با هدف تحریک کارگران، معلمان و مردم برای ایجاد آشوب در کشور عنوان شده است.»

بازداشت و فشار امنیتی برروی معلمان هم کماکان ادامه دارد. رسول بداقی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، علی اکبر باغانی، محسن عمرانی، رضا امانی‌فر، محمود ملاکی، رضا امانی فر، اصغر حاجب، هادی صادق‌زاده، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه از جمله معلمان بازداشتی هستند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

در همین راستا فدراسیون جهانی معلمان روز شنبه طی بیانیه‌ای خواستار آن شد که بازداشت شده‌ها «فوری» آزاد شوند.

فدراسیون جهانی معلمان در این بیانیه نوشته است: «سرکوب هدفمند علیه معلمانی که از دانش‌آموزان، جامعه و حقوق خود به عنوان فعالان اتحادیه‌های صنفی دفاع می‌کنند، باید متوقف شود. ما همچنین خواستار توقف بازداشت و آزار و اذیت کسانی هستیم که به‌طور مسالمت‌آمیز از آزادی همکاران خود دفاع می‌کنند.»