اعتراضات سراسری با وجود سرکوب و کشته شدن دست کم چهار نفر ادامه دارد

تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم در اغلب موارد با مداخله نیروهای امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده شده است

اعتراضات سراسری شب شنبه ۲۴ اردیبهشت به تهران هم رسید. عده‌ای از شهروندان در شهرک رضویه (کاروان)، واقع در منطقه ۱۵ تهران اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی به صورت پراکنده کردند. این تجمع با دخالت نیروهای انتظامی و بازداشت چند نفر از معترضان همراه شد. معترضان در تهران با شعار «توپ،تانک، فشفشه، یارانه بی‌ارزشه» و «مرگ بر گرانی» به سیاست‌های اقتصادی دولت اعتراض کردند.

در استان خراسان رضوی و شهر قوچان هم صدها نفر از معترضان به خیابان آمدند. مردم قوچان با شعارهای «سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن»، «مرگ بر گرانی» و «مرگ بر رئیسی» اعتراض خود را به شرایط حال حاضر کشور نشان دادند.

شهرهای استان چهارمحال بختیاری هم کماکان درگیر اعتراض‌ها هستند. هفشجان از توابع شهرکرد هم شنبه شب درگیر اعتراض‌ها مردمی بود. این اعتراض‌ها با دخالت نیروهای امنیتی همراه بود. در فیلم‌های منتشر شده از این تجمع مشخص است در حالی که معترضان به آرامی در حال اعتراض و سر دادن شعار بودند، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک گاز اشک آور به سمت آنان کردند و جو این تجمع متشنج شد. دقایقی بعد از آن نیروهای نظامی اقدام به تیراندازی به سمت مردم کردند.

بر اساس تصاویر و اخبار ارسالی شهروندان از این تجمع یکی از تظاهر کنندگان در اثر تیراندازی ماموران جان خود را از دست داد. برخی رسانه‌ها هویت فرد کشته شده را سعادت هادی‌پور اعلام کرده‌اند. پیش از این نیز تا به امروز اخباری از کشته شدن سه نفر در این اعتراض‌ها منتشر شده بود. احمد آوایی، نماینده دزفول، کشته شدن یک نفر در تظاهرات اندیمشک را تأییده کرده است. 

بر این اساس آمار کشته شدگان اعتراضات سراسری تا به امروز بر اساس گزارش‌های مردمی و یک مورد تایید نماینده دزفول در مجلسِ به چهار نفر رسیده است. اکانت توییتر ۱۵۰۰ فیلمی از اعتراض‌ها و شعار سر دادن مردم هفشجان منتشر کرده و نوشته است «یک دقیقه پس از این فیلم مردم به رگبار بسته شدند».

معترضان در این فیلم شعار «مرگ بر رئیسی» سر می‌دهند. گزارش ها حاکی از این است که از سوی یک پایگاه بسیج در این شهر نیروهای بسیج اقدام به تیراندازی به سوی معترضان می‌کردند. پس از این اتفاق معترضان به سمت این پایگاه بسیج هجوم بردند که منجر به تصرف این پایگاه از سوی معترضان شد.

شهرکرد هم برای سومین شب متوالی شاهد اعتراض‌ها مردمی بود. مردم شهرکرد در این اعتراض‌ها با شعارهای «هموطن بپا خیز، ایران فلسطین شده»، «مرگ بر رئیسی» به خیابان‌ها آمدند.

شماری از شهروندان در شهر سوق واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد هم، پس از برگزاری تجمع اعتراضی در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود، همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هرانا هویت برخی از بازداشت شدگان در این شهر را اعلام کرد. مجید مسعودی، سلمان همتیان، مهنا گرگی، عنایت تقوی، رسول موسوی، سعادت تقوی و حجت الله غندی اسامی افرادی‌ست که تاکنون در سوق بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش هرانا، تا به امروز مردم دست‌کم در بیش از ۱۹ شهر از جمله دزفول، شهرکرد، اندیمشک، ایذه، جونقان، خرم آباد، فشافویه، فارسان، بروجرد، دهدشت، دورود، اردبیل، نیشابور، سوق، رشت، اهواز، یزد، شادگان و یاسوج واقع در ۸ استان‌ خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اردبیل، خراسان رضوی، گیلان و تهران اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده‌اند. در بسیاری از موارد این اعتراض‌ها با مداخله نیروهای نظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد.

به گزارش فیلتربان روز شنبه ۲۴ اردیبهشت، استان‌های اردبیل، زنجان، فارس، آذربایجان غربی، تهران، همدان، هرمزگان، کردستان، ایلام، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد با اختلال اینترنت و در مواردی شرایط نزدیک به قطعی اینترنت را داشتند. همچنین اینترنت سراسر ایران در صبح ۲۴ اردیبهشت شرایط نزدیک به قطعی را تجربه کرده است. اینترنت TDLTE مبین نت نیز روز گذشته عملا قطع شد. همچنین بر اساس این گزارش‌ها قطعی اینترنت همراه اول بیشتر از سایر اپراتورها بوده است.