بایدن در گفت‌وگو با رهبران سوئد و فنلاند، از پیوستن آن‌ها به ناتو حمایت کرد

رهبران آمریکا، فنلاند و سوئد بر تعهد به تداوم همکاری در حمایت از اوکراین تاکید کردند

جو بایدن با مگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، و سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، گفت‌وگو کرد- Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز جمعه، ۱۳ مه، با رهبران فنلاند و سوئد صحبت کرد و به آنان گفت که از تصمیم آن کشورها برای پیوستن به ناتو حمایت خواهد کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن در این مکالمه تلفنی مشترک، با مگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، و سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، گفت‌وگو کرده است.

در متنی که کاخ سفید از این مکالمه منتشر کرد، آمده است: «رئیس‌جمهوری بایدن بر حمایت خود از سیاست درهای باز ناتو و حق فنلاند و سوئد در تصمیم‌گیری درباره آینده، سیاست خارجی و تنظیم‌های سیاسی خود تاکید کرد.»

بر اساس این متن، «رهبران همچنین درباره شراکت نزدیک میان کشورها درباره مسائل جهانی مختلف و بر اساس ارزش‌ها و منافع مشترک گفت‌وگو کردند.»

به گزارش نشریه هیل که اخبار دولت آمریکا را پوشش می‌دهد، رهبران آمریکا، فنلاند و سوئد بر تعهد خود به تداوم همکاری در حمایت از اوکراین و مردمی که از جنگ آسیب دیده‌اند، تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گفت‌وگوی تلفنی در حالی انجام شد که به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، دو کشور سوئد و فنلاند واقع در شمال اروپا، در نظر دارند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، درخواست دهند.

فنلاند اخیرا اعلام کرد که بی‌درنگ برای عضویت در ناتو تقاضا کرده است و پیش‌بینی می‌شود که سوئد نیز به‌زودی چنین کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، قرار است روز شنبه، ۱۴ مه، با وزرای خارجه سوئد، فنلاند و اعضای ناتو در برلین ملاقات کند و بنا بر پیش‌بینی‌ها، این مقام‌ها احتمالا زمینه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را فراهم خواهند کرد.

جن ساکی، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «اگر فنلاند و سوئد انتخاب کنند که برای عضویت در ناتو درخواست دهند، ایالات متحده از درخواست آنان حمایت می‌کند.»

ساکی گفت: «ما به تصمیم آنان هرچه باشد احترام می‌گذاریم. فنلاند و سوئد هر دو شرکای دفاعی باارزش ناتو و ایالات متحده‌اند.»

مسکو اعلام کرد که به اقدام‌های فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو با «گام‌های تلافی‌جویانه» پاسخ خواهد داد.

ترکیه نیز پیش‌تر در روز جمعه، اعلام کرد که با پیوستن دو کشور فوق به ناتو مخالف است.