از مالدیو تا ونزوئلا؛ ایران چگونه نفت‌‌ در اختیار متحدش قرار می‌دهد؟

هرچند انتقال «کشتی‌به‌کشتی» نفت ایران در میانه اقیانوس هند برای ونزوئلا تازه است؛ اما برای ایران این طور نیست

نفت ایران به ونزوئلا کمک می‌کند تا نفت بسیار سنگین خود را به فرآورده‌هایی تبدیل کند که می‌‌شود آنها را صادر کرد و از این طریق ارز به دست آورد - AFP

داده‌های ردیابی کشتی‌های باری نشان می‌دهد که در ماه مارس گذشته، یک نفتکش متعلق به ونزوئلا در نقطه‌ دورافتاده‌ای در اقیانوس هند مستقر شد تا محموله میعانات گازی یک کشتی ایران را تحویل بگیرد و در نهایت به خانه بازگردد.

خبرگزاری رویترز بامداد روز جمعه ۲۳ اردیبهشت در یک گزارش اختصاصی نوشت انتقال «کشتی‌به‌کشتی» نفت در سواحل مالدیو، آخرین راهکار ایران و ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده به شمار می‌رود.

گسترش همکاری‌های ایران و ونزوئلا در بخش انرژی، به کاراکاس کمک می‌کند تا نفت فوق‌العاده سنگین خود را به محصولات و فرآورده‌هایی تبدیل کند که می‌‌شود آنها را صادر کرد و ارز به دست آورد.

رویترز در بخش دیگری از گزارش روز جمعه‌ خود اشاره می‌کند که در این ماه، هم‌زمان با سفر جواد اوجی، وزیر نفت ایران، به کاراکاس، دو نفت‌کش بسیار بزرگ ایران در آب‌های ونزوئلا در حال تخلیه میعانات و نفت خام، برای شرکت نفت دولتی PDVSA ونزوئلا بودند.

به نوشته رویترز، ایران از سال ۲۰۲۰ با ارسال تجهیزات لازم و سوخت به این متحد خود در آمریکای جنوبی کمک کرد تا پالایشگاه‌های فرسوده خود را تعمیر و بازسازی کند.

AFP

به نوشته رویترز، در همین ماه جاری میلادی، یکی از مراکز صنعت نفت ونزوئلا، پس از یک دوره طولانی بازسازی مجددا با کمک ایران راه‌اندازی شد.

در حال حاضر، نفتکش «ماکسیم گورکی» ونزوئلا تنها ابرنفت‌کش فعال این کشور به شمار می‌رود.

ونزوئلا تا پیش از سال ۲۰۲۰، سه ابرنفت‌کش دیگر هم در اختیار داشت که در جریان یک مناقشه حقوقی با چین از دست داد.

ونزوئلا پیشتر از نفت‌کش «ماکسیم گورکی»، اغلب برای انتقال نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی در میان بنادر داخلی خود استفاده می‌کرد؛ اما از هنگامی که آمریکا در سال ۲۰۱۹، مجموعه تحریم‌هایی را علیه بخش انرژی ونزوئلا اعمال کرد؛ نفت‌کش «ماکسیم گورکی» حتی تا بنادر کشورهای آسیایی نیز می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود به نقل از داده‌های ردیابی کشتی می‌نویسد، نفتکش «ماکسیم گورکی» ونزوئلا، بعد از این که چند هفته به دلیل مشکلات فنی و مکانیکی در آب‌های چین سرگردان بود؛ در نهایت در نزدیکی سواحل مالدیو محموله یک کشتی باری متعلق به «شرکت ملی نفت ایران» را تحویل گرفت و به ونزوئلا بازگشت.

مقام‌های دولتی مالدیو به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده‌اند؛ با این حال روشن است که انتقال‌ «کشتی‌به‌کشتی» نفت ایران و ونزوئلا در نزدیکی آب‌های سرزمین مالدیو انجام شده است.

هرچند انتقال «کشتی‌به‌کشتی» نفت ایران، در نزدیکی آب‌های مالدیو، برای مقام‌های ونزوئلایی مورد تازه‌ای به شمار می‌رود؛ اما برای ایران این طور نیست.

خبرگزاری رویترز به نقل از گروه «متحد علیه ایران هسته‌ای» می‌نویسد، ایران دستکم یک مرتبه دیگر نیز در نزدیک آب‌های سرزمینی مادیو، نفت خود را از طریق «کشتی‌به‌کشتی» به کشور دیگری فروخته است.

به گفته  کلر جونگمین مدیر ارشد، «متحد علیه ایران هسته‌ای»، موقعیت جغرافیای مالدیو برای انتقال «کشتی‌به‌کشتی» نفت ایران بسیار مناسب است؛ چرا که تنها پنج روز طول می‌کشد که نفت‌کش‌های ایرانی از دهانه تنگه هرمز به آب‌های سرزمینی مالدیو، در میانه اقیانوس هند، برسند.

بیشتر از اقتصاد