گسترش اعتراضات و شعار علیه مقام‌های جمهوری اسلامی

شاهزاده رضا پهلوی اعتراضات «متحد و دلاورانه» مردم سه استان را ستود

اعتراضات مردم ایران روز پنجشنبه ادامه پیدا کرد و به خارج از استان خوزستان نیز کشیده است. ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در شهرهایی همچون شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری و درود در استان لرستان و برخی سایر شهرها علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار می‌دهند. به این ترتیب اعتراضات به حداقل سه استان کشیده شده است. 

ماموران امنیتی مطابق معمول دست به سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های مردمی زده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی با دفاع از اعتراضات مردم، بیانیه‌ای خطاب به «هم‌میهنان و جوانان دلیر، در خوزستان، لرستان، و چهارمحال و بختیاری» منتشر کرد. او خطاب به مردم گفت اعتراضات آن‌ها را دنبال می‌کند و می‌بیند که با وجود سرکوب شدید و قطعی اینترنت «متحد و دلاورانه» خیابان‌ها را از نیروهای سرکوبگر باز پس گرفتند.

شاهزاده رضا پهلوی شجاعت مردم را ستود و خواهان همراهی ایرانیان در سراسر کشور شد. او گفت: «می‌دانم که صبر اکثریت ملت ایران به سر آمده و به زودی خیابان‌های سراسر کشور لبریز از جمعیت معترض می‌شود.»

وی از مردم خواست از نیروهای امنیتی بخواهند «سلاح‌شان را زمین بگذارند و پرونده‌شان را بیش از این سنگین نکنند» و بدانند که ایران آینده برای تمام کسانی که امروز کنار ملت باشند جا دارد. شاهزاده رضا پهلوی وعده داد که ایران با توجه به ثروت خود می‌تواند روزی به جایی برسد که هیچ استان و شهر محرومی نداشته باشد و «سفره هیچ ایرانی خالی نباشد.»

در تصاویری که از شهرکرد منتشر شده می‌بینیم که مردم به افزایش قیمت اقلام اساسی اعتراض می‌کنند و خطاب به رئیس‌جمهور شعار می‌دهند:‌ «رئیسی دروغگو! حاصل وعده‌هات کو؟» و «رئیسی حیا کن، مملکتو رها کن.»

در شهرکرد در ضمن شعار «چهار محال، خوزستان، اتحاد اتحاد!» سر داده شد. شعارهایی که نشان می‌دهد همه مردم در این مناطق خواسته‌های مشترکی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله سایر شعارهای مردم حمایت از بنیانگذار سلسله پهلوی است؛ از جمله «رضا شاه روحت شاد.»

در ساعات غروب پنج‌شنبه علاوه بر شهرکرد شاهد اعتراضاتی در اندیمشک، درود و ایذه نیز بوده‌ایم.

شرایط وخیم اقتصادی ایران در هفته‌های گذشته شدت گرفته است و مورد اعتراضات متعدد بوده است. تهیه اقلام اساسی همچون نان و ماکارونی نیز برای بخش‌های گسترده‌ای از مردم مشکل شده است. از شامگاه پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، که افزایش قیمت نان اعلام شد شاهد تجمعات مردم و افزایش دستگیری‌ها بودیم.

در برخی از ویدئوهای منتشرشده صدای شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی شنیده می‌شود.

کارشناسان اینترنتی چند روز است خبر از اختلال و قطع دسترسی به اینترنت در استان خوزستان و برخی سایر نقاط ایران می‌دهند.