واکنش آمریکا به حجاب اجباری در افغانستان: فشار بر طالبان را بیشتر می‌کنیم

وزارت خارجه آمریکا سیاست‌های طالبان در برابر زنان را توهین به حقوق بشر دانست

طالبان پوشیدن برقع یا چادر سیاه با روبند را برای زنان در افغانستان اجباری کرد - عکس: 

AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت (۹ مه)، در نشست خبری هفتگی خود، به دستور جدید طالبان برای زنان در افغانستان هم اشاره کرد و گفت که دستور پوشش اجباری برای زنان، روابط طالبان با جامعه جهانی را مخدوش‌تر می‌کند. او بر استفاده از اهرم‌های فشار موجود در دست آمریکا و متحدانش در برابر طالبان تاکید کرد و افزود: «در نظر داریم با تداوم و افزایش فشارها بر طالبان، آ‌ن‌ها را وادار کنیم تصمیمشان را تغییر دهند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حجاب اجباری برای زنان را که طالبان روز شنبه ابلاغ کرد، با حقوق بشر و ارزش‌های انسانی در تقابل دانست و گفت: «فرمان‌های مربوط به پوشش اجباری برای زنان و در مجموع سیاست‌های طالبان در قبال زنان، به نظر ما توهین به حقوق بشر است و به روابط آن‌ها (طالبان) با جامعه بین‌المللی صدمه خواهد زد.»

طالبان روز شنبه، از دستور جدید خود در مورد پوشش زنان در افغانستان رونمایی کرد. بر اساس این دستور، پوشیدن برقع یا چادر سیاه بلند با صورت پوشانده‌شده برای زنان در سراسر این کشور اجباری شد. این دستور طالبان واکنش‌ گسترده‌ کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و نیز مردم و فعالان افغان را در پی داشت و بار دیگر نشان داد که طالبان در حال بازگشت به نقطه صفر، یعنی دوره اول حکومتش در افغانستان، است؛ در حالی که پیش از این آمریکا و جامعه جهانی از تغییر در رویه و بینش طالبان دم می‌زدند.

ند پرایس در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد ادعای تغییر طالبان با وجود دستورهای ضدانسانی کنونی، گفت: «منظور ما از تغییر طالبان این نبود که طالبان کنونی همان طالبان ۲۰ سال پیش نیست. بلکه منظور ما این بود که ما و شرکای ما این بار اهرم‌های فشاری برای استفاده در برابر طالبان در اختیار داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و رینا امیری، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان مستقر در دوحه، نیز در واکنش به دستور حجاب اجباری برای زنان افغانستان پیام‌های منتشر کرده بودند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد اقدام‌های محدودکننده طالبان برای زنان از جمله جلوگیری از تحصیل آنان و نیز تحمیل حجاب و برقع به زنان، گفت: «هیچ کشوری با قطع دسترسی نیمی از جمعیت خود از تحصیل و تحمیل نوع پوشش بر آنان، نمی‌تواند موفق شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد: «دولت آمریکا متوجه است که طالبان به جای تمرکز بر بحران اقتصادی این کشور و تشکیل یک حکومت فراگیر، فقط به سیاست‌های سرکوب زنان و دختران توجه دارد.» او به برخی از مشوق‌ها و بازدارنده‌ها برای کنترل رفتار طالبان اشاره و تصریح کرد: «ما (دولت آمریکا) با متحدان و شرکای خود، برای استفاده از اهرم‌‌های فشار بیشتر بر طالبان کار می‌کنیم. برای افزایش فشار بر طالبان، تدابیری وجود دارد تا طالبان مجبور شود برخی از تصمیم‌های خود را تغییر دهد و  به وعده‌اش به مردم افغانستان و جامعه جهانی عمل کند.»

هرچند در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا در افغانستان حضور نظامی ندارد، با توجه به بحران اقتصادی عمیق در این کشور، بزرگ‌ترین منبع ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان است. دولت آمریکا اگرچه با هدف وضع تحریم‌ها بر طالبان، ذخایر ارزی افغانستان را مسدود کرد و حتی تصمیم گرفت بخشی از آن را تقسیم کند، هنوز ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را ادامه می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با اشاره به این نکته، خاطرنشان کرد که آمریکا حتی در بحبوحه ناکامی طالبان، به حمایت مستقیم از مردم افغانستان ادامه خواهد داد.