پارلمان اروپا خواستار رفع محدودیت آموزش دختران در افغانستان شد

بیش از ۲۰۰ روز از محرومیت دختران افغان از مدارس می‌گذرد

طالبان لباس کنونی دانش‌آموزان دختر را خلاف شریعت می‌دانند-@PenPath1

پارلمان اتحادیه اروپا در نشستی که روز پنجشنبه ۱۸ فروردین برگزار شد، از وضعیت دانش‌آموزان دختر در افغانستان ابراز نگرانی کرد. در گزارش این نشست، که در وب‌سایت پارلمان اروپا منتشر شده، آمده است اعضای پارلمان اتحادیه اروپا از ادامه محرومیت دختران دانش‌آموز افغان از تحصیل ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شده است، پارلمان اروپا ضمن یادآوری تعهد طالبان به فراهم‌سازی زمینه آموزش برای تمامی شهروندان افغانستان، از این گروه خواست هرچه سریع‌تر محدودیت تحصیل دختران دانش‌آموز را لغو کند.

در این بیانیه همچنین آمده است نمایندگان پارلمان اروپا از وضعیت رو به وخامت زنان و دختران در افغانستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، ابراز تاسف کردند.

پارلمان اروپا همچنین تمرکز طالبان بر حذف زنان و دختران از عرصه عمومی و انکار اساسی‌ترین حقوق آن‌ها از جمله تحصیل، کار، سفر و مراقبت‌های بهداشتی را محکوم کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا گفتند شجاعت دختران و زنانی که در تجمع‌های خیابانی در اعتراض به این محرومیت‌ها و رژیم طالبان شرکت می‌کنند، تحسین می‌کنند و از اتحادیه اروپا می‌خواهند از فعالان حقوق زنان در این کشور بیشتر حمایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه پارلمان اروپا، از دفتر این اتحادیه در افغانستان خواسته شده است به گروه طالبان تفهیم شود که حضور حداقلی اتحادیه اروپا در افغانستان برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان است و به‌هیچ‌وجه به‌معنای به رسمیت شناختن گروه طالبان نیست.

 پیش از نشست عمومی پارلمان اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، در نشستی دیگر با اعضای پارلمان، از وضعیت زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد و از حکومت طالبان خواست تا حقوق تمامی شهروندان افغانستان را رعایت کند.

واکنش اتحادیه اروپا به تداوم محرومیت دختران از آموزش در حالی است که بیش از ۲۰۰ روز از این محرومیت می‌گذرد.

اقدام طالبان به ادامه محرومیت دختران از آموزش با واکنش‌های داخلی و جهانی روبه‌رو شده است. در چند روز گذشته، شماری از روحانیون سراسر افغانستان و همچنین مهاجران افغان در پاکستان به محرومیت دختران از آموزش واکنش نشان دادند و آن را تبعیض‌آمیز و غیر‌شرعی خواندند.

حتی گفته می‌شود در میان گروه طالبان نیز در مورد محرومیت دختران از آموزش دو دستگی و اختلاف‌نظر وجود دارد و چهره‌هایی چون عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه طالبان، آشکارا با بسته ماندن مدارس دخترانه اعلام مخالفت کرده است.

با این حال، طالبان همچنان در مدارس دخترانه را بسته نگه داشته‌اند. آن‌ها به این بهانه که باید برای دختران لباس فرم اسلامی و مطابق رسم و سنت‌های افغانستان تهیه شود، دختران کلاس هفتم تا دوازدهم را خانه‌نشین کرده‌اند.