ملک عبدالله با بایدن دیدار می‌کند 

پادشاه اردن برای گفت‌وگو درباره درگیری‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها و مسائل منطقه به آمریکا رفته است 

دیدار سال ۲۰۲۱ ملک عبدالله و همسرش با رییس‌جمهوری و بانوی اول آمریکا در کاخ سفید-Yousef ALLAN / AFP

باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی، به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، ظرف چند روز آینده با ملک عبدالله، پادشاه اردن، دیدار خواهد کرد. این دو قرار است درباره تنش‌ها در بیت‌المقدس (اورشلیم) و مسائل منطقه گفت‌وگو کنند. خبرگزاری رویترز نیز این خبر را به نقل از منبعی آگاه تایید کرده است.

اردن کلیددار مسجد‌الاقصی است؛ مکانی مقدس در بیت‌المقدس که در هفته‌های اخیر و در طول ماه رمضان صحنه درگیری بین نیروهای امنیتی اسرائيل و فلسطینی‌ها بوده است. 

به گفته دربار خاندان سلطنتی اردن، ملک عبدالله روز جمعه وارد نیویورک شد و در ادامه سفر خود به واشنگتن خواهد رفت. 

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن که در این سفر همراه پادشاه کشورش است، روز دوشنبه، ۹ مه، در گفت‌وگو با «اسکای نیوز عربی» گفت که این سفر «برای گفت‌وگو درباره مسائل منطقه حائز اهمیت است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صفدی با تکرار موضع امان، گفت: «هر اقدامی که وضعیت کنونی را در بیت‌المقدس مختل کند، از نظر قانونی مردود است.» او از اسرائیل خواست آرامش را پیرامون اماکن مقدس حفظ کند.

صفدی با تمجید از تلاش‌های ملک عبدالله برای «بازیابی آرامش در بیت‌المقدس»، گفت که آمریکا «نقشی محوری در تشویق روند صلح دارد».

طبق توافق‌های دیرین اردن و اسرائیل، غیرمسلمان‌ها اجازه ندارند در محوطه مسجد‌الاقصی نیایش کنند. اردن اسرائیل را متهم می‌کند که در ۲۰ سال گذشته به تدریج این اوضاع را تغییر داده است و به یهودی‌ها اجازه نیایش در این مکان می‌دهد، اما دولت اسرائیل می‌گوید که به تداوم وضعیت کنونی متعهد است. 

ملک عبدالله ماه گذشته از اسرائیل خواسته بود که «از اقدامات تحریک‌آمیز غیرقانونی» دست بردارد، و خواهان فشار بین‌المللی بیشتر بر این کشور شده بود. 

یکی از مقام‌های اردن که بدون افشای نامش با رویترز صحبت می‌کرد، گفت تلاش دیپلماتیک پادشاه هاشمی با هدف «برخورد با ریشه‌های تنش‌ و تضمین اینکه دوباره شاهد انفجار نخواهیم بود» انجام می‌شود. به گفته این مقام، اردن سندی به واشنگتن ارائه کرده است که موضع آن ‌را «به روشنی» توضیح می‌دهد.

بیشتر از جهان