خطیب‌زاده: پرونده حمید نوری و احمدرضا جلالی بی‌ارتباطند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خطاب به دولت سوئد گفت که با این گروکشی‌ها پرونده جلالی فراموش نمی‌شود

خطیب‌زاده گفت که دولت سوئد باید هرچه زودتر به مسیر درست بازگردد - ATTA KENARE / AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ادعا کرد که موضوع دادگاه حمید نوری و احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی محکوم به اعدام، با یکدیگر مرتبط نیست.

به گزارش ایسنا، خطیب‌زاده در نشست خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره ارتباط این دو پرونده گفت: «جلالی مدت‌ها است که به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شده، حکمش صادر شده و درخواست بازنگری کرده که در حال بررسی است. او خسارت عمده‌ای زد و متاسفیم که طبق آنچه مراکز اطلاعاتی و امنیتی می‌گویند، برخی از کشورهای غربی به اسرائیل در اجرای اقدام‌های تروریستی‌اش کمک کرده‌اند.»

او با تکرار ادعاهای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نداشتن صلاحیت دادگاه سوئد در محاکمه حمید نوری و رعایت نشدن حقوق او، گفت: «این که گروهک شکست‌خورده منافقین دامی را پهن می‌کند، شاهد می‌آورد و دادگاه را سیاسی می‌کند و دولت سوئد اجازه می‌دهد که این اتفاق‌ها بیفتد، شک ما را برمی‌انگیزد که این اتفاق‌ها چگونه رخ می‌دهد.»

خطیب‌زاده با بیان اینکه دولت سوئد باید هرچه زودتر به مسیر درست بازگردد، افزود: «نباید تصور کنند با این گروکشی‌ها موضوع و پرونده جلالی فراموش می‌شود. حکم جلالی جاسوسی است و در مسیر خود پیگیری می‌شود. این دو موضوع هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر ارتباطی هم وجود دارد، این طرف سوئدی است که می‌خواهد ارتباط را ایجاد کند.»

این گفته‌ها در شرایطی است که چهارشنبه گذشته، درست هم‌زمان با برگزاری آخرین جلسه دادگاه حمید نوری در سوئد، خبرگزاری ایسنا به نقل از «منابع آگاه»، خبر داد که حکم اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ اجرا می‌شود. هم‌زمان با برگزاری آخرین جلسات دادگاه حمید نوری در استکهلم، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال مبادله احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی با حمید نوری، دادیار سابق زندان اوین، شنیده شد. با این حال وب‌سایت خبری مدارا روز شنبه، هفدهم اردیبهشت، به نقل از هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی، نوشت: «امروز که به اجرای احکام مراجعه کردم، گفتند حکم چندین سال است که قطعی شده است و تکلیف این پرونده باید هرچه سریع‌تر مشخص شود. آن‌ها گفتند که این بار برای اجرای حکم اعدام ۱۰۰ درصد آمادگی داریم.»

انریکه مورا پیام جدیدی دارد؟

این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشرشده در ارتباط با سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران و جزئیات این سفر گفت:‌ «مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشت. مکثی در حضور در وین رخ داد ولی تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب‌زاده با بیان این که «سفر آقای مورا به تهران در هفته جاری انجام می‌شود و با مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین دیدار خواهند کرد» گفت: «اما به این معنا نیست که او با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است.»

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: «‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه از حقوق و جیب ملت ایران برداشته است، برگرداند و حقوق ضایع‌شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد، می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا، به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم».

پیش از این، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به فایننشال تایمز گفته بود که او به دنبال یک «راه میانه» برای پایان دادن به بن‌بست مذاکرات هسته‌ای است که بیش از یک سال تلاش‌های دیپلماتیک اروپا را تهدید می‌کند. بورل فشار دیپلماتیک را «آخرین گلوله» توصیف کرد اما گفت که مذاکره‌کنندگان به ایران اولتیماتوم نمی‌دهند.

گفت‌وگوها از ماه مارس به دلیل اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده متوقف شد. بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این فهرست برداشته شود، اما سایر بخش‌های سپاه که دارای چندین بازو و یک امپراتوری تجاری گسترده‌اند، همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بمانند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، مبنی بر اینکه در مذاکرات وین بن‌بستی ایجاد شده و سفر جاری مورا به تهران برای از بین بردن این بن‌بست است، گفت:‌ «آنچه متوقف است، در بُعد تصمیم‌هایی است که واشنگتن باید اتخاذ کند. من نمی‌گویم بن‌بست و فکر می‌کنیم که تصمیم واشنگتن به‌راحتی می‌تواند توافق در وین را محقق کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به اینکه آیا در این سفر از ایران خواسته می‌شود موضوع رفع تحریم سپاه را کنار بگذارد؟ گفت: «اجازه دهیم آنچه در اتاق مذاکرات در حال انجام است، در همان مسیر پیگیری شود اما به صراحت می‌گویم که خطوط تعیین‌شده از سوی مراکز راهبری و عالی نظام در مورد مذاکرات تا به امروز رعایت شده و به همین خاطر است که امروز در این نقطه قرار داریم.»

امیر قطر به تهران می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین اخبار و اطلاعات درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان و برخی از اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه احتمالا در آینده نزدیک وزیران امور خارجه ایران و عربستان با یکدیگر دیدار می‌کنند، گفت:‌ «فعلا تحول جدیدی در این حوزه نداریم اما بر اساس گفت‌وگوها و توافق‌هایی که با طرف سعودی داشته‌ایم، امسال اتباع ایرانی در حج حضور خواهند داشت.»

او در مورد اخبار منتشرشده در ارتباط با سفر امیر قطر به تهران نیز گفت که‌ این سفر به‌زودی انجام می‌شود و در جریان این سفر، مقام‌های دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند.

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه این سفر در پاسخ به سفر چندی پیش رئیس‌جمهوری ایران به دوحه انجام می‌شود، خبر داد که قرار است در آینده و بعد از این سفر، ابراهیم رئیسی به یکی از کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس سفر کند.

بخش دیگری از گفته‌های خطیب‌زاده به موضوع سفر روز یکشنبه بشار اسد، رئیس‌‌جمهوری سوریه، به تهران اختصاص داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این زمینه، با تکذیب ناگهانی بودن سفر بشار اسد، گفت: «حضور او در تهران و این سفر پیام مهمی داشت؛ اینکه سوریه بعد از سفرهای منطقه‌ای وارد فاز جدیدی شده است. در همین چارچوب می‌بینیم که برخی از سفارتخانه‌های خارجی در دمشق نیز کار خود را آغاز کرده‌اند و شاهد دوران عادی‌سازی شرایط در این کشوریم.»

او از ایران به عنوان یکی از نزدیک‌ترین کشورهایی نام برد که «به سوریه کمک کرد تا توطئه افراطی‌گری و تروریسم در این کشور شکست بخورد» و اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور به خصوص در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و اجرای پروژه‌ها پیشرفت داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درمورد سفر آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها گفت: «درخواستی در این زمینه مطرح شد و ایران هم موافقت کرد.» به گفته او، در جریان این سفر قرار است گزارشگر سازمان ملل با گروه‌های مدنی، سازمان‌ها، اشخاص و روزنامه‌نگاران گفت‌وگو کند.

سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد به ایران در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی در نزدیک به دو دهه گذشته، به هیچ یک از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران اجازه سفر نداد و هر سال نیز، گزارش این گزارشگران و قطعنامه‌های سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و سیاسی خوانده است.

در آستانه سفر آلنا دوهان به ایران، جمعی متشکل از ۱۱ گروه حقوق بشری در بیانیه‌ای هشدار دادند این سفر پس از ۱۷ سال محرومیت از دسترسی به هر یک از ۱۴ ناظر حقوق بشر سازمان ملل که درخواست بازدید از کشور را داشته‌اند، انجام می‌شود و دولت ایران تلاش خواهد کرد برای منحرف کردن توجهات از سوابق موجود و مستند در مورد نقض حقوق بشر، از این دیدار استفاده ابزاری کند.