التون جان: مراسم سوگواری شاهدخت دایانا «از کنترل خارج شد»

تصنیف شمعی در باد، ۳۳ میلیون نسخه در جهان فروش داشت

Getty

سر التون جان در کتاب خاطرات جدید خود درباره درگذشت شاهدخت دایانا صحبت کرد و فاش ساخت به اعتقاد او عزاداری برای این فرد سلطنتی از کنترل خارج شد.

این خواننده پاپ و شاهدخت فقید نخستین بار در سال ۱۹۸۱ ملاقات کرده و به سرعت به رفقای وفادار یکدیگر تبدیل گشتند.

مشهور است که بعد از درگذشت شاهدخت دایانا در ۳۱ اوت ۱۹۹۷، التون جان تک آهنگ محبوب خود «شمعی در باد» (Candle in the Wind) را به یادبود او از نو ضبط کرد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Elton John (@eltonjohn) on

این تصنیف بعد از اجرای او در مراسم ختم سلطنتی به محبوب‌ترین آهنگ تبدیل شد و در سراسر جهان ۳۳ میلیون نسخه فروخت.

در ۶ سپتامبر ۱۹۹۷ چیزی در حدود ۲۰۰۰ نفر - از جمله افراد مشهور و سیاستمداران جهان - در مراسم ختم شاهدخت ولز در وستمینیستر ابی شرکت کردند.

این مراسم همچنین در سراسر دنیا پخش شد و چیزی حدود ۲.۵ میلیارد نفر آن را تماش کردند که آن را مبدل به یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات در تاریخ تلویزیون کرد.

این خوانند در کتاب خاطرات خود «من: التون جان» (Me: Elton John) می‌گوید مقیاس جهانی عزاداری عمومی برای درگذشت او چیزی نبوده که «خود شاهدخت می‌خواست».

التون جان نوشت: «نسخه شمعی در باد که برای مراسم ختم نوشتم تبدیل به پرفروش‌ترین تک‌ آهنگ در تاریخ از زمان شروع ثبت پرفروش‌ترین آهنگ‌ها شد. بخشی از من نمی‌توانست درک کند چرا اصلا کسی می‌خواهد به این آهنگ گوش فرا دهد. به چه مناسبت و در چه شرایطی آن را پخش خواهید کرد؟ هیچ‌وقت متوجه نشدم».

خواننده ۷۲ ساله افزود ماندن این آهنگ در صدر پرفروش‌ها برای مدتی طولانی واقعا باعث شد احساس کند «معذب است».

او گفت: «موفقیت این آهنگ بدان معنی بود که تصویری از مراسم ختم دایانا هر هفته در صدر فهرست آهنگ‌های پاپ قرار داشت. تقریبا احساس می‌کردم در مرگ او غوطه‌ور شده‌ام، گویی عزاداری برای او از کنترل خارج شده بود. واقعا به نظرم این چیزی نبود که دایانا می‌خواست و برای همین نمی‌خواستم به هیچ‌وجه نقشی در امتداد یافتن هر چه بیشتر آن داشته باشم».

التون جان می‌گوید در راستای کاهش محبوبیت آهنگ از بحث درباره مراسم ختم هنگام حضور در تلویزیون خودداری می‌کند و این نسخه از آهنگ را در هیچ‌یک از آلبوم‌های برترین آهنگ‌های خویش قرار نداده است.

در جایی دیگر در کتاب خاطرات‌اش، او برای اولین بار فاش می‌سازد که دو سال پیش، موفقیت‌آمیزانه برای سرطان پروستات درمان شده است.

سرطان التون جان ۷۲ ساله در سال ۲۰۱۷ تشخیص داده شد و او به جای شیمی‌درمانی تصمیم گرفت زیر تیغ جراحی رود چرا که نمی‌خواست بیماری «دور و بر خانواده‌اش بپلکد».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Elton John (@eltonjohn) on

او گفت جراحی در لوس‌ آنجلس با موفقیت کامل انجام شد اما کمی بعدتر او فقط «۲۴ ساعت با مرگ فاصله داشت» وقتی در آمریکای جنوبی به غذه‌ای عفونی مبتلا گشت.

این ماجراها باعث شد او تصمیم بگیرد از تور رفتن و کنسرت گذاشتن بازنشسته شود و زمان بیشتری را با شوهرش، دیوید فورنیش، و پسران‌شان زاکاری و الایجاه صرف کند.

او نوشت: «در بیمارستان وقتی در دل شب تنها بودم دعا می‌کردم: لطفا نگذار بمیرم، لطفا اجازه بده خانواده‌ام را دوباره ببینم، لطفا کمی زمان بیشتری به من اعطا کن».

«به گونه‌ای غریب احساس کردم زمانی که صرف بهبودی من شد پاسخ عباداتم بود: اگر زمان بیشتری می‌خواهی باید یاد بگیری این گونه زندگی کنی، باید سرعت امور را کم کنی».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

من: زندگی‌نامه رسمی التون جان در تاریخ ۱۵ نوامبر منتشر می شود.

© The Independent

بیشتر از کتاب