نحوه پیشگیری و درمان تاول

تاول ممکن است در هر نقطه از بدن سر در بیاورد

یادتان باشد که زخم روی تاول را نکنید، چون همان زخم است که از پوست آسیب‌دیده‌تان مراقبت می‌کند - Getty Images Via Canva

وقتی اسم تاول به گوشمان می‌خورد، معمولا به یاد تاول‌های پا می‌افتیم، درحالی‌که تاول ممکن است در هر نقطه از بدن سر در بیاورد: کافی است جایی باشد که با نقطه دیگر بدن تماس مدام داشته باشد و ساییده شود، یا حتی زیر سایش مدام لباس باشد.

خوشبختانه، با نخراشیدن و نخاریدن پوست می‌توان از بروز تاول جلوگیری کرد؛ اما اگر به دنبال پیشگیری قبل از ظهور آن روی پوست هستید، باید قبل از انجام هر پیاده‌روی، دویدن، یا هرگونه فعالیت بدنی، به ایمنی پوستتان توجه کنید و اقدام‌های احتیاطی را انجام دهید.

-پیشگیری

برای گریز از خارش پوست که می‌تواند به تاول منجر شود، متخصصان پوست نکات زیر را توصیه می‌کنند:

۱- مراقب پاهایتان باشید

برای جلوگیری از ایجاد تاول روی پاهایتان، بهتر است جوراب‌های نایلونی یا ضد رطوبت بپوشید. اگر پوشیدن یک جفت جوراب کمکی نمی‌کند، برای محافظت از پوستتان دو جفت جوراب روی‌ هم بپوشید. همچنین باید مطمئن شوید که اندازه کفش‌ها کاملا مناسب پاهای شما است. کفش‌ها هرگز نباید تنگ یا گشاد باشند.

۲- لباس مناسب بپوشید

وقتی قرار است فعالیت بدنی داشته باشید، لباس‌های گشاد و ضد رطوبت بپوشید. از پوشیدن لباس‌های پنبه‌ای خودداری کنید، چراکه پنبه عرق و رطوبت را جذب می‌کند و همین منجر به اصطکاک و ساییدگی پوست می‌شود که بروز تاول را به دنبال دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۳- از نوار باندهای نرم استفاده کنید

برای نواحی زخمی و تاول‌زده بدنتان، مثلا انگشتان پا یا ران‌ها، استفاده از باند چسبی یا هر نوع باند نرم دیگری را در نظر داشته باشید و هنگام استفاده، از بستن درست باند اطمینان حاصل کنید.

۴- پودر یا ژل پترولیوم (وازلین) روی نواحی آسیب‌دیده بمالید

با این کار، وقتی دو نقطه از پوست شما به هم ساییده می‌شود، میزان اصطکاک کاهش پیدا می‌کند.

۵- فعالیتتان را متوقف کنید

اگر در حین انجام فعالیت، احساس ناراحتی یا درد داشتید یا این‌که پوستتان قرمز شد، زود آن را متوقف کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار بروز تاول شوید.

-درمان

اگر در حال حاضر روی پوستتان تاول دارید، سعی کنید صبور باشید و آن را به حال خود رها کنید. تاول‌ها معمولا در عرض یک تا دو هفته خودبه‌خود بهبود می‌یابند. همچنین حواستان را جمع کنید که کاری را که باعث بروز تاول در شما شد را- تا قبل از بهبودی- دوباره از سر نگیرید. برای درمان تاول‌های ایجاد شده، متخصصان پوست موارد زیر را توصیه می‌کنند:

۱- تاول را بپوشانید

تاول و زخم ایجاد شده روی پوستتان را با باند ببندید. لبه‌های باند را به داخل تا کنید تا وسط آن قدری برجسته شود.

۲- از پد استفاده کنید

برای آن‌که زخم تاول‌هایتان در نواحی تحت فشار- مانند کف پا- بدتر نشود، می‌توانید از پد استفاده کنید. وسط پد را مثل دونات سوراخ کنید و آن را در اطراف زخم تاول قرار دهید. بعد از آن زخم و پد را با باند ببندید.

۳- تا جای ممکن از تخلیه تاول خودداری کنید

این‌کار می‌تواند به عفونت منجر شود. هرچند اگر تاول بسیار بزرگی داشته باشید که می‌تواند خیلی هم دردناک باشد، برای کاهش ناراحتی شاید لازم باشد آن را تخلیه کنید. در این صورت، از یک سوزن کوچک که آن را با الکل ضدعفونی کرده‌اید، استفاده کنید. یک گوشه از تاول را با سوزن سوراخ کنید تا مایع آن تخلیه شود، بعدازآن محل را با آب و صابون بشویید و روی آن وازلین بمالید. سپس آن نقطه را تمیز و پوشیده نگه دارید. یادتان باشد که زخم روی تاول را نکنید، چون همان زخم است که از پوست آسیب‌دیده‌تان مراقبت می‌کند.

در طول زمانی که تاول شما بهبود می‌یابد، مراقب علائم عفونت پوست باشید. اگر متوجه قرمزی، چرک، یا افزایش درد و تورم شدید، بهتر است به پزشکتان یا یک متخصص پوست مراجعه کنید.

بیشتر از زندگی