جنگ اوکراین روغن را در ایران گران و کمیاب کرد

برخی فروشندگان گفته‌‌اند مدتی است روغن کم توزیع می‌شود و قیمت آن نیز بالا رفته است

عرضه روغن در فروشگاه‌های تهران و برخی شهرهای دیگر محدود و به‌نوعی در فروشگاه‌های بزرگ جیره‌بندی شده است (تصویر آرشیوی)- اعتمادآنلاین

تولید روغن در ایران با آغاز حمله روسیه به اوکراین و توقف ورود دانه‌های روغنی کاهش یافته و منجر به جیره‌بندی غیررسمی آن شده است.

داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران تهران، گفت با جیره‌بندی روغن، توزیع این کالا در بازار ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته فکوری، در حال حاضر «برخی سوپرمارکت‌های شهر تهران اصلا روغن ندارند و برخی دیگر هم انگشت‌شمار برایشان روغن باقی مانده است».

او هشدار داد «این کمبود روغن در چند روز آینده موجب هرج‌ومرج بیشتر و آسیب به مردم خواهد شد».

در خراسان رضوی هم کمبود روغن خوراکی گزارش شده که گفته شده «منشاء آن بخش تولید است».

امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف استان خراسان رضوی، «توزیع قطره‌چکانی» روغن در بازار را از دیگر عوامل این کمبود دانسته است.

برپایه برخی گزارش‌ها، قیمت روغن در ماه رمضان ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته که بالا رفتن هزینه‌های تولید، دستمزد و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از عوامل این افزایش است.

این افزایش قیمت در روز‌های اخیر با کمبود روغن در برخی مناطق ایران همراه شده و این بازار را «دچار تلاطم» کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، وعده داده «مابه‌التفاوت افزایش هزینه تمام‌شده تولید روغن توسط دولت پرداخت می‌شود و روغن برای مصرف‌کنندگان نهایی گران نخواهد شد».

مشاهدات میدانی خبرنگاران ایسنا نشان می‌دهد عرضه روغن در فروشگاه‌های تهران محدود و به‌نوعی در فروشگاه‌های بزرگ جیره‌بندی شده است.

برخ فروشندگان هم می‌گویند مدتی است روغن کم توزیع می‌شود و قیمت آن نیز بالا رفته است.

در حال حاضر از موجودی حدود چهارمیلیون تنی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر بیش از ۷۰۰هزار تن آن روغن و دانه‌های روغنی دپوشده است.

وزارت جهاد کشاورزی هم وعده داده است مشکل کمبود روغن در بازار تا چند روز آینده برطرف خواهد شد که به نظر می‌رسد این وعده از طریق ترخیص روغن‌های موجود در گمرک محقق شود.

زمزمه‌ کمبود روغن خوراکی در ایران مهرماه سال ۱۳۹۹ هم بر سر زبان‌ها افتاده بود. 

در آن زمان دلایل این کمبود، افزایش نرخ دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی، تحریم‌ها و تمایل‌نداشتن روسیه برای فروش دانه‌های روغنی به ایران اعلام شده بود.

قیمت روغن مایع در ایران طی سال‌‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ حدود ۸۰ درصد رشد داشت، به‌‌طوری‌‌که از ۱۰ هزار تومان در مهرماه ۱۳۹۹ به ۱۸ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ رسید.

افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال‌های اخیر حذف تدریجی آن‌ها از سبد خرید خانوارها را به دنبال داشته است. 

وضعیت دیگر کالاهای اساسی نیز با روغن تفاوت چندانی ندارد. در ماه‌های اخیر قیمت موادغذایی پرمصرف مثل لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، شکر، مرغ، تخم‌مرغ، حبوبات و سویا در ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. 

با رشد فزاینده قیمت مواد  غذایی اغلب این مواد از سفره خانواده‌ها حذف و نان جایگزین آن‌ها شده است، کالایی که این روز‌ها قیمت آن هم درحال بالا رفتن است و افزایش قیمت آن با اعتراض‌های بسیاری مواجه شده است.

بیشتر از اقتصاد